/ Dravel /

I've been thinking, I've been thinking

Några saker jag funderat på den senaste veckan:
 
- Ska vi ha midnattsblått och silvrigt i julgranen eller rött och guld?
Det sistnämnda vann såklart, men däremot undrar jag var man egentligen hittar mörkgröna julkulor. Det är SÅ fint (när de är shiny så smälter de inte in i granen!) men jag ser dem verkligen ingenstans.
 
- Hur ska jag kunna förklara med ord vilken levnadseffektivitet jag uppnått med min nya dator?
Herregud, MacBook Air är det enda device som fått mig att uppleva det kärleksrus till Apple-produkter som alla tusen programmerare jag jobbat med sedan 2011 har verkat befinna sig i. Den är så FIN, så LÄTT, så SMIDIG och så SNABB. Ett av mina smartaste beslut 2019 var att inte föra över alla dokument jag hade på förra datorn (då fylls ju hela hårddisken av en massa hämtade filer från 2015 igen!) utan istället bara spara det absolut viktigaste i en zip-fil och skicka till mig själv via WeTransfer. Så finns allting kvar på den gamla men jag startar om med en TOM dator som inte badbollar i en kvart om man råkar hämta en lite tung bild från mailen. KAT-HAR-SIS.
 
- Det var väl fullständigt självklart att Tusse skulle ta hem Idol?
Ibland krävs helt enkelt en Tällbergs-stjärna.
 
- Varför har inte podden Brott, skratt och tårar fått mer uppmärksamhet?
Två advokater pratar om juridik och straffsystem på ett lättbegripligt och avslappnat sätt, från kläder i rätten till hur man dömer i ett fall där flera personer är inblandade men man inte kan bevisa vem som gjort vad. ASINTRESSANT och lärorikt i en tid när alla anklagade mäns vapen verkar vara "jag ska anmäl dig för förtal".
 
- Är det meningen att man ska kunna lägga ifrån sig Matilda Gustavssons bok Klubben?
I så fall har jag misslyckats. Jag är helt, helt, helt fast i den. Om jag tidigare gillade Matilda Gustavsson är det här inte direkt något som skadar min bild av henne. Beskrivningarna av hur hon är rädd att Kulturprofilen ska få reda på hennes jobb under grävandets gång, om hur hon ligger vaken på nätterna och googlar Katarina Frostenson och hur hon bestämmer sig för att inta rollen som förhörsledare när hon pratar med kvinnorna är så enormt fängslande. Och allt detta varvas med fakta om människor och klubbar och akademier och poeter och författare som jag trodde att jag hade fått koll på under allt detta drama men som jag inte alls, fortfarande, förstått vidden av. Att Matilda Gustavsson inte sommarpratade var något av det skummaste med 2019.
 
- Exakt hur många sekunder hade jag klarat på Avicii-konserten innan jag brutit ihop?
I lördags natt fastnade jag helt vid SVT:s sändning av hans minneskväll på Friends i veckan och efter bildspelet till Levels i slutet var det ju knappast enkelt att somna.
 
- Hur ska man kunna välja bland alla skumma lågbudget-julfilmer på Netflix, CMore och HBO?
Hittills leder Christmas Land på CMore, tätt följd av Christmas Cookies. Grinchen var ju inte alls gullig som jag trodde men Elf var en av de finaste filmer jag någonsin sett. Att se härnäst: Klaus och The Christmas Chronicles.