/ Dravel /

I get along, just singing my song

Igår köpte jag en brudklänning och en sten lyftes från mina axlar.
 
Jag hade till slut bestämt mig för en av alla klänningar jag provade för ett par veckor sedan, men när jag kom dit igår och skulle köpa den visade den sig ligga oförlåtligt högt över budgeten. Det fanns inget alternativ, jag fick helt enkelt vara ärlig och förklara detta för expediten. Hon visade då ett DRESSHACK som kunde lösa hela situationen och det slutade med att jag fick min drömklänning ändå, med hjälp av en Economista-lösning som Isabella Löwengrip hade blivit stolt över om hon hört talas om.
 
Jag tror att det är det bästa man kan göra när det gäller bröllop: Vara ärlig om saker är för dyra. I alla tidningar jag läser och poddar jag lyssnar på låter det som att man MÅSTE ha tusen olika saker, att hela bröllopet faller om man inte har en miljon gästpresenter och tusen blommor överallt och fyrverkerier på vigseln och food truck på plats och speciella underkläder som kostar 999 per del och man måste gå på ansiktsbehandling minst ett halvår före den stora dagen. (Bröllopsresan måste dessutom gå till Maldiverna och helst av allt ska själva bröllopet vara utomlands från början, om den inte är på en gård någonstans ute i nowhere vilket gör att festen håller på i dagarna tre med grillfest, bröllop och brunch.)
 
Men så pratar jag med folk i min närhet i min ålder som gift sig nyligen och då blir det tydligt: MAN MÅSTE INGENTING. Allt går att styra precis hur man vill, det är ingen som bestämmer, ingen kräver att man skuldsätter sig för resten av livet eller har en klump i magen för att man tror att man måste lyda oklara regler som ingen har satt upp men som "alla andra" verkar göra.
 
Men det finns ju inga regler och jag tror att det ska bli mitt nya motto i denna planering: Man måste ingenting
 
För vad vi än väljer så blir vi ju gifta i vilket fall. Färgen på skorna, längden på eventuell slöja och formen på buketten ska ju inte godkännas av någon annan än oss. Vi bestämmer allt och även om vi bestämmer något och på Den Stora Dagen kommer på att vi kanske skulle ha valt en annan nyans eller annan längd så helt ärligt: Shit the same. Det är bara en dag, vi har varit tillsammans i mer än 3650 hittills och alla de har inte varit perfekta men det blev uppenbarligen bra ändå.
 
Man måste ingenting och vi blir gifta ändå. Den meningen ska jag skriva på en lapp och sätta upp på datorn, badrumsspegeln och högen med bröllopstidningar.