/ Dravel /

Och flickan i kassan, hon såg på mig och frågade sig om hon var människa eller en kund

Det första som hände mig när vi kom hem till lägenheten efter fyra dagars midsommarparadis i Leksand:
 
- Jag lastar av hundra väskor i lägenheten.
- Bryter ihop över att vi inte är kvar i Leksand.
- Skärper mig och går ner och handlar.
- Hittar ingen gul lök på självscannings-lapparna.
- Är lite förvirrad på grund av tidigare emotional-utbrott OCH dessutom lite för inne i sista Kentpodden för att kunna tänka klart och tänker därför "jaja men jag kan ju scanna vitlöksetiketten två gånger så blir det ju samma pengar" (WHAT?!).
- Köper fryst kyckling.
- Går till självscanningen.
- Scannar vad jag tror är rätt tills jag klickar på "Inga fler artiklar" och orden "Köpet måste hanteras av personal" dyker upp på skärmen.
- Vrålar "JAA JAG KÄNDE VÄL ATT JAG GJORDE FEL!!!" till tjejen som står och övervakar självscaninngen och som är typ lika gammal som jag men som jag får en enorm auktoritets-respekt för och vill visa att jag inte hade tänkt sno något utan bara tänkte totalt fel med löken.
- Går tillbaka till vågen och skriver ut rätt självscanningslapp till gul lök (som GIVETVIS fanns från början, bara det att jag inte såg den), medan tjejen scannar om alla mina varor för att kontrollera vad jag mer tänkt stjäla för något.
- Reflekterar över känslan att vid 23 års ålder bli stoppad av butikspersonal för att jag inte betalar för det jag köpt.
- Upptäcker att tjejen missar att kontrollscanna en riven ost-påse som jag scannat från början, och blir överlycklig över att hon nu ser att jag är en person som faktiskt gör rätt för sig.
- Säger ärligt till tjejen att jag seriöst bara väntat på att den här dagen skulle komma eftersom jag är imponerad av mig själv som lyckats göra rätt varje gång jag självscannat hittills.
- Vrålar ett övertrevligt HERRÅÅÅÅÅÅÅ till tjejen och ler avväpnande hela vägen hem för att detta inte ska gå till högre instanser.
- Börjar packa upp varorna.
- Inser att jag ju skulle köpa färsk kyckling och inte fryst.
- Gråter några tårar till.
- Går till Ica igen och köper färsk kyckling.
- Kommer till självscanningsdisken.
- Ler obekvämt mot tjejen som såklart står kvar och ler igenkännande och obekvämt.
- Kommer åt "inget Ica-kort"-knappen.
- Klickar på "tillbaka" och tror att det bara är att börja om.
- Läser orden "Köpet måste hanteras av personal" och får en kall kår utmed ryggraden.
- Säger "alltså nu klickade jag verkligen bara FEL" till tjejen som får rycka ut igen och hjälpa mig starta om köpet.
- Betalar och håller andan för att inte få Medges Ej.
- Andas ut när köpet går igenom eftersom tjejen som för fem minuter sedan trodde att jag var en tjuv förmodligen nu bara tror att jag är totalt dum i huvudet.
 
Från och med nu kommer jag
1) att sluta lyssna på poddar när jag handlar.
2) att kolla så jag gör RÄTT när jag skriver ut självscanningslappar.
3) endast att handla i Vällingby.
#1 / / Annika:

VARFÖR SJÄLVSCANNAR DU?!!??!?!??!?!?!?!?! Jag vägrar med bestämdhet självscanning. Det där är personalens jobb. VILL DU ATT PERSONALEN SKA BI UTAN JOBB?? (Hehe, uppenbarligen inte eftersom du ser till att dina självscanningsförsök behöver hanteras av personal...) ;)

#2 / / Fridah:

Annika: Åh, men självscanning är typ det bästa som hänt mig, det är alltid så långa och sega köer på vårt Ica, jag tycker det är asbekvämt! För exakt, jag sätter ju dem i jobb ändå, senast i eftermiddags fick de komma och styra upp för att jag skulle köpa Ipren och inte fattade hur man gjorde det med ålderskontroll. Ingen blir arbetslös så länge jag fortsätter handla!