/ Dravel /

This is me... then

Ni vet väl att jag frilansar som journalist och inom PR? Jag vill alltid ha nya uppdrag och därför kan jag ju berätta för er vad jag gör och vad jag gjort:
 
Jag heter Fridah Jönsson, är född 1992 och har bland annat jobbat som:

Projektledare på Skugge&co
Jag gör PR för författare, bokförlag och entreprenörer. Några av författarna jag jobbat med är Michaela Forni, Mattias Alkberg, Johanna Thydell, Fredrik Backman, Jenny Jägerfeld med flera. Jag kan både traditionell PR (magasin, dagspress, radio, TV etc.) och nätbaserad PR (bloggar, nätmagasin, podcasts, instagram-konton etc.). Jag gör även sälj- och registerarbete och programleder vår Youtube-serie Constant Reader TV, där jag intervjuar författare om böcker, läsning och skrivande.
 
Promotion Manager på Birds Will Sing For You 2013-2016
Jag projektledde vår författaravdelning och gjorde nätbaserad PR för Tove Folkesson, Nanna Johansson & Kringlan Svensson, Lisa Bjärbo, Joel Lindqvist, Randall Munroe med flera. I övrigt gjorde jag PR för artister, till exempel Kristian Anttila, Rickard Söderberg, Miss Li, Jojje Wadenius, Vasas Flora och Fauna med flera.

Musikredaktör på Tunigo.com 2011-2012
Jag var musikredaktör och gjorde intervjuer i både text och video med artister från One Direction till Tomas Andersson Wij, ordnade tävlingar med skivbolag och gjorde spellistor till Tunigo.com, som numera är Spotify-redaktionen.
 
Just nu frilansar jag som:
 
Krönikör i Dalarnas Tidningar
Jag skriver i DT Nöje varannan vecka sedan 2008 och gör även jobb som reporter och recensent.

Skribent för Oh My!
Jag får regelbundna uppdrag för contentbyrån Oh My!. Jag har skrivit allt från intervjuer med studenter som läser yrkesinriktad svenska för invandrare till artiklar om tävlingar på Sweden International Horse Show och GIF-listor om att bli lärarvikarie.
 
Programledare och researcher på Preventivpodden
Preventivpodden är en podcast där varje avsnitt handlar om ett specifikt preventivmedel och består av intervjuer med en expert och en person som använt preventivmedlet ifråga. Jag letar gäster, bokar gäster, gör research, fixar sponsorer och samarbeten, skriver sponsoravtal och gör allt innehåll i podden. Några av gästerna har varit Hanna "Hanapee" Persson, Hampus Nessvold och Desirée "Dessie" Nilsson.

Tidigare har jag varit fast krönikör i:
 
- Metro 2009-2015
Jag skrev kolumner om feminism, antirasism, politik och att vara ung tjej i Sverige.

- Frida 2012-2014
Jag skrev krönikor som till stor del handlade om självkänsla och feminism.
 
Jag har gjort frilansjobb som reporter för bland annat:
Julia, Dalarnas Tidningar, Feministiskt Perspektiv, ShapeUp, Frida, Metro, Peace & Love med flera.
 
Om du vill komma i kontakt med mig finns jag på rimochreson at gmail punkt com.
Jag instagrammar här: https://www.instagram.com/preventivpodden/
Och jag är en av tre instagrammare här: https://www.instagram.com/skuggeco/
 
Mina specialområden som journalist är:
Populärkultur, ungdomar, karriär, träning, feminism, preventivmedel/kvinnohälsa och sociala medier (med fokus på podcasts och blogg).
 
Och här är jag:
 
 
#1 / / Hanna:

Så sanslöst imponerande cv! Gud vad du är duktig och driven. Låter ironiskt eller något, men vill bara uttrycka min beundran!!

Skrattade när jag läste att jobba med pr för K. Känns som ett tungt lass att bära;))

#2 / / Fridah:

Åh Hanna, vad fin du är! Du är så fin som hänger kvar på bloggen efter alla år och dessutom skriver så snälla kommentarer! TACK <3 Hoppas VERKLIGEN inte att du kände att inlägget skrevs för att liksom alla ska se att jag är duktig och driven, det är verkligen bara för att jag vill ha nya uppdrag!

Men alltså pjuh, det var ett intensivt jobb, men som tur var hände hans skandal under de sista veckorna av vårt projekt så jag kastades inte in mitt i den värsta stormen i alla fall!