/ Dravel /

Som en SVT-dokumentär om ett lyckligt par som glidit isär

Ni vet att jag skrev att jag skulle vilja jobba med P3 Dokumentär i förra inlägget?

Följande grejer skulle jag vilja granska:


1. Tonårsmorden 2009.
Kalla mig konspirationsteoretisk, men jag tror inte att det var en slump att tre tonårstjejer mördades samma sommar. Både Therese, Lottie och Malin dödades av killar i deras egen ålder som de kände väl. Jag skulle så himla gärna vilja granska hur det kan hänga ihop med 90-talets nedskärningar i skola och psykvård. Ungefär som Gustav Fridolins bok "Blåsta!". Det skulle vara så himla intressant.

2. Arbogamorden.
Eftersom jag var bloggpolare med barnens gudmor fattade jag direkt att det var dem det handlade om när jag såg bilderna. Och SOM jag följde rapporteringen alltså, var helt fast vid alla tidningar då. 

3. Lundbergs-gate.
När det i höstas avslöjades att typ samtliga classy internatskolor i Sverige har helt sjuka klimat blev jag så otroligt intresserad av hur det kunde komma sig. Jag som knappt ens visste att det fortfarande existerade sådana där high class-skolor. Det är så obehagligt och så läskigt och så mycket Ondskan-vibbar, och jag vill så gärna veta vad det är med just de där skolorna som gjorde att det mest användna tidningsordet hösten 2011 blev "pennalism".

4. Pianomannen.
Pianomannen kan vara den första nyhet jag verkligen, verkligen engagerade mig i. Jag tycker fortfarande att det är helt sjukt fascinerande och också sjukt obehagligt, men jag vill veta så mycket mer om honom. (Däremot kanske det är svårt att få till en hel dokumentär om honom, men ändå.)

5. Linda Chen-fallet.
Jag vill få svar på ALLT. Det var så mycket som inte stämde men som inte gick att bevisa. Alla som bodde i Dalarna under den tiden hade en uppfattning, och jag vill ta reda på vad som egentligen var rätt och vad som egentligen var fel.

6. Sigtunamamman.
Hon som i höstas dränkte sina två barn. De hade inte varit i skolan på typ en månad och varken skolan eller socialen gjorde något. Jag vill veta hur i hela friden det kunde gå så långt utan att någon gjorde något. 

7. Göran Lindberg.
Att en polis som föreläser om jämställdhet och jämlikhet blir dömd för massor av sexualbrott är ju ganska så... skevt. Därför borde någon gräva i det.


Bubblare: Utöya, Bjästa, svininfluensan, kravallerna i Rosengård, Sverigedemokraterna, Englamordet, Madeleine McCann. 

I förra inlägget skrev Annika att journalisthögskolan kanske är nästa stopp. Det kanske det skulle vara, om det inte skulle ta sådan fruktansvärd TID. I så fall får jag liksom plugga nästa år och sedan typ tre år till och det är för låååångt. Jag vill liksom göra allting på typ en vecka och sedan gå ut och få alla mina drömjobb.

Så bortskämd och otålig är jag. Stolt 90-talist, oh yes.
#1 / / Annika:

Strålande idéer igen! :)



Du har såklart rätt i att det tar massor av tiiiid att plugga och jag har full förståelse för din otålighet! Men jag tänker att det ju, förutom att en massa dörrar öppnas som tyvärr ofta är stängda för den som saknar journalistexamen, också gör att man träffar sjukt många människor - studenter och kanske framför allt lärare - som kan göra dessa drömmar möjliga. Se bara på tjejen vars examensarbete om föreläsarbranschen publicerades i Filter och fick massor av uppmärksamhet - snacka om att få in en fot!



Du vet ju att min kille tyckte att journalistutbildning var en onödig omväg och att det funkade utmärkt för honom, men sanningen är ju att de allra, allra flesta ansökningar sållas bort om man inte har examen, och det är så himla synd. Själv tror jag att det finns enormt mycket att vinna på att utbilda sig, inte bara för att lära sig och finslipa hantverket samt få koll på alla etiska riktlinjer som man förväntas ha stenkoll på, utan främst för alla helt ovärderliga kontakter.

#2 / / Fridah:

Ja, jag veeet, det är så irriterande mycket som kräver en utbildning som jag inte har och som jag inte är motiverad att skaffa mig just nu, och det är ju det som är en av anledningarna till denna LIVSKRIS jag har. Jag vet ju liksom att jag borde, borde, borde utbilda mig men... det tar emot så himla mycket!