/ Dravel /

Och skyller allting på våra fyllehuven

Idag skriver jag en artikel på Newsmill igen. Om föräldrar och att de inte ska dricka när barnen är med.

Jag vet att det är så himla, himla många av er som kommer att såga mig innan ni ens läst, men please, läs först och tänk över det här ett tag så kan ni gnälla sedan.
Och som jag skriver i artikeln: Börja inte med "men DU har ju inga barn så sluta gnälla"-tjatet nu igen. Jag ÄR ju barn, jag har ju det bästa perspektivet av alla.

Här är artikeln, i vilket fall som helst. Läs den.
#1 / / Johanna:

Det är hemskt att det finns föräldrar som dricker sig fulla framför sina barn, inget barn mår bra av att se sin mamma eller pappa vara fulla. Men, jag tror inte att man kan lagstifta om det. Man kan inte lagstifta om allt, det är omöjligt. Dessutom så kommer frågan dyka om - men får jag inte dricka någonting framför mina barn? Jag tror att det är väldigt få som kommer godkänna en lag som säger att man inte får dricka alls i sina barns närvaro. Och i sådana fall - hur mycket ska man få dricka då? Ska alla ha en egen alkomätare hemma, för att se hur många promille de fått i sig? Nej, lagstifta om det går inte. Men man ska absolut uppmärksamma det.



Sedan tror jag att en anledning till varför folk blir så upprörda är att man lätt drar alla över en kant. Det är skillnad på att bli full framför sina barn och att ta två glas vin till maten på fredag och lördag. I sådana här debatter så blir det ofta så att man inte påpekar att det är just de som blir uppenbart fulla som man menar. Eller i varje fall antar jag att det är det du och ni andra menar. För du menar väl inte att föräldrarna ska sluta dricka helt framför sina barn? Det ser jag ingen anledning till varför de skulle behöva göra.

#2 / / Johan:

Hej!

Jag skickade ett mail till dig igår. Jag vore väldigt glad om du kunde se över det idag. Keep up with the good work.



Mvh,

Johan

#3 / / L:

BRA!

#4 / / Tant Sara:

Det är nog en av det jag är mest glad över i mitt liv, att jag aldrig behövt se mina föräldrar fulla.



Nu super jag själv till det då och då, och ser inget fel i det. Men jag kommer aldrig vara full inför mina barn, det är ett som är säker.



Nu ska jag läsa din krönika :P

#5 / / Jesper:

Jag har också varit ett barn, ALLA HAR VARIT BARN. Dom med det bästa perspektivet är väl ändå dem som har varit barn, vuxna och föräldrar eller? Dessutom är det faktiskt så, tro det eller ej, att vissa människor kan ha oerhört sunda alkoholvanor och jag har vuxit upp med en mamma som kunde hantera alkohol på ett bra sätt. Jag vet inte varifrån du fått din inställning till alkohol, dina föräldrar kanske inte kan hantera alkohol eller har du kanske sett en kompis föräldrar som inte kan hantera alkohol, jag vet inte. Men det finns dem som kan, det finns barn som inte lider det minsta av att se sin mor eller far dricka några glas vin. Sluta prata som om att du vet vad alla andra känner!

#6 / / M.:

Nej nu tror jag att jag exploderar. Jag håller med dig så himla mycket, men jag blir så arg på alla IDIOTER till föräldrar. Nu ska här skrivas artikel!

#7 / / Liza:

Jesper:

men det gjorde hon ju inte? Hon skrev bara att föräldrar omöjligt kan VETA SÄKERT om deras barn tycker det är obehagligt att de dricker. Om du tyckte det var okej att din mamma drack om jularna, fine! om jag tycker det är okej, fine! Men vi ska inte utgå från att alla har föräldrar som kan hantera alkohol, och då är det bättre om alla läser den här krönikan och reflekterar över sina alkoholvanor, än att de inte gör det.

Om du inte far illa av det, så förstår jag inte varför du ska uppröras över det. Det är inte så att de som har sunda vanor bör känna sig träffade.

#8 / / AnnaM:

Bra skrivet!

Inte heller jag tycker det ska finnas en lag mot föräldrars drickande, det skulle inte fungera. Dessutom skulle det utveckla att ganska otäckt kontrollsamhälle. Det finns redan Socialtjänstlag samt LVU att ta till vid behov då föräldrars missbruk är farligt för ett barn.

MEN, nu är det ju som så att redan 1-2 glas kan förändra en människa på ett sätt som för ett barn är skrämmande och otäckt. Själv skulle jag aldrig dricka mer än ETT glas vin när mina barn är närvarande (har hänt vid ca fem tillfällen på 11 år). Jag kan med stolthet säga att mina barn aldrig sett mig berusad och aldrig kommer behöva göra det heller.

Vi vuxna kan INTE avgöra hur lite eller mycket som ÄR för mycket för ett barn, det kan bara barnet.

#9 / / moa freakin' carlberg ♥:

hej, vad har du gjort idag? :)

#10 / / Jesper:

Liza:

Är du dum? Hon skriver att det borde förbjudas att dricka alkohol inför sina barn. Klart alla som gör det då ska känna sig träffade.

#11 / / Evelina:

Enligt mig borde alla känna sig träffade. Du KAN inte veta om ditt barn känner sig rädd/osäker/ledsen/whatever bad feeling när du dricker. Och även om barnet tycker att det är helt okej att du dricker så är det så jävla fel att dricka alkohol när barnen är närvarande.

Även om föräldern har "sunda akolholvanor" är det så jävla fel. Det signalerar att alkohol är okej. Många av er tycker visserligen att det är det, men det är det inte. Det är inte okej att ett barn tycker att alkohol är okej.

Om alkohol är tolererat från början är det ju inte konstigt att vara full som tonåring. Alkohol är okej. Det är inte okej att vara full som tonåring. "Men alla dricker ju! Det hör ju till!" Nej, alla dricker inte. Och det hör fan inte till. Det är ingen jävla rättighet.

#12 / / Jesper:

Evelina:

Det där var det värsta svamlet jag någonsin läst. Det är klart att alkohol är okej, varför skulle det inte vara det?

Jag har som sagt själv vuxit upp med en mor som druckit alkohol med mig närvarande, Jag har dock aldrig sett min mor full.

Min far, som jag dock inte bott med sen jag var två år, är dock alkoholist, rejält så. Jag kommer själv ihåg många gånger då han (när jag varit hos honom) har blivit så full att han pissat och bajsat ner sig själv, att han i rejält onyktert tillstånd tyckt att det varit ett bra tillfälle att ta med mig på en biltur (under vilken jag var livrädd).

Jag har varit med om detta som barn och tonåring, jag har haft en mamma som druckit alkohol inför mig, men aldrig varit full. Jag är nu själv vuxen och far och jag skulle aldrig bli full inför mitt barn. Jag kan definitivt säga att jag kan ge en mycket mer nyanserad bild av detta än Fridah! Alkohol ÄR okej, om du hanterar det på ett bra sätt!

#13 / / Evelina:

Jesper:

Du säger att alkohol är okej om man hanterar det på rätt sätt. Visst. Problemet är bara att du inte har en aning om när det urartar. Du kan inte veta om en händelse skulle få dig att övergå från ansvarsfullt drickande till alkoholism. "Men det där är ju extremt, hur ofta händer det?" Ja, det kanske är extremt, det kanske inte händer jätteofta. Men det händer. Även om det inte är i en majoritet av fallen så händer det, och det är ett problem. Därför anser jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och strunta i alkoholen, för det är ingen rättighet och den ingår inte i någon sundhetspropaganda. Varför är den så nödvändig? Varför blir det alltid sån diskussion när man inte får dricka? Det är inte sunt, oavsett hur ansvarsfullt man tycker att man dricker. Jag vet inte om jag kan få fram det jag menar i en skriftlig text, och kanske var min kommentar igår en aning för upprörd och svamlig, men jag menar fortfarande det jag skrev.

#14 / / Jesper:

Som sagt, det finns de som har sunda alkoholvanor. Jag vet exakt vart gränsen går när det gäller mig själv, hur mycket jag kan dricka utan att det påverkar mig märkbart.

Alla använder inte alkohol som ett medel för att nå berusning.

Sluta se saker i antingen svart eller vitt, det finns faktiskt gråzoner, det kommer ni säkert upptäcka när ni blir lite äldre.

#15 / / Liza:

Jesper: Nej jag är inte dum! Om du nu har ett barn att sköta om och är en så bra pappa och lalala varför sitter du då och verkar ägna så mycket tid åt att reta upp dig över brottsstycken, samt bokstavsmärka? Som sagt, om du VET med dig att din alkoholkonsumtion i ditt barns närvaro är på en fullständigt normal nivå, varför retar du då upp dig så förbannat? Det är inte så att det ens skulle gå att genomföra en sådan lag att ingen får dricka inför sitt barn, det är inte ens så att merparten av dagens föräldrar är absoluta nykterister, ändå kan man hålla med Fridah och tänka att det är bra att diskussionen uppkommer, även om man inte håller med om ALLT.

#16 / / Jesper:

Liza:

Jo du är uppenbarligen alldeles fruktansvärt korkad! Fridah skriver att det borde vara förbjudet att dricka alkohol i sitt barns närvaro! Det kan man inte misstolka!

Jag tycker dessutom att det är jävligt fult att måla upp en bild av att barn tar skada av att deras föräldrar tar ett eller att par glas vin någon gång ibland. Vilket Fridah faktiskt gör, hon går till angrepp på all form av alkoholkonsumtion i barns närvaro!

#17 / / Fridah:

Okej, okej, vänner, nu lugnar vi ner oss lite. Nu avslutar vi det här värdigt och lugnt, går vidare i livet och går och lyssnar på bra musik eller badar med våra barn.



Peace.

#18 / / Liza:

Sorry Fridah, måste bara få sista ordet till Pipjäveln:

Jag sa att hon INTE påstod sig veta vad alla känner! Det var du som gjorde det.

#19 / / Jesper:

Liza:

Hon utgår helt klart från att hon vet vad alla andra känner, Nu tror jag iofs inte att det var det vi diskuterade.

#20 / / Lucifer Jones:

Jag tycker det är dags att vi slutar dalta med "barnen". "Barnen" är äckliga små psykopatschimpanser precis som alla vi andra.

#21 / / Emil:

Om det är dåligt att dricka framför sina barn är det exakt lika dåligt att äta snabbmat framför sina barn. Fetma är inte bra och i princip lika farligt som alkohol. Sluta var så jävla begränsad i ditt sett att se på saker och ting.