/ Dravel /

Men här kommer solen, här kommer morgontidningen

Idag har jag DT-krönika. Den handlar om kvällstidningar. Om folk som hatar dem med motiveringen "men de vill ju bara sälja", om folk som tycker att det är mycket bättre att läsa DN och om att det ju är bättre att läsa kvällstidningar än ingen tidning alls.

Den finns här. Läs.
#1 / / Jesper:

även om idén är att sälja (vilket huvudsyftet med media dock inte SKA vara) så ska man inte ljuga och skriva felaktiga saker om människor och förstöra deras liv. Jag läser aftonbladet, expressen, DN och SVD...

#2 / / Arvid:

Jag läser kvällstidningarna och det är därför jag vet att de producerar undermålig journalistik.



Kvällstidningarna är enormt duktiga på att odla fram goda stilister (ja, t ex dina idoler Skugge och Sandahl), men dessa skribenter har ju ingenting att göra med de nyheter som kvällspressen hittar, hårdvinklar och prånglar ut.



Tror för övrigt inte på att lokalpressens läsare och kvällspressens läsare är olika personer. Men, i den tidning du själv skriver för finns det cirka 2-4 sidor TT-material som täcker in dygnets viktigaste nyheter (inrikes/utrikes) där de berättas utan att hårdvinklas och utan att skribenten hoppar över viktiga skeenden för att man räds komplexitet.



DT erbjuder sina läsare en sakligare och ärligare nyhetsrapportering från Sverige och utlandet än vad Aftonbladet gör.

#3 / / deeped:

Men Fridah. Det där var väl ändå en rätt snurrig krönika?

#4 / / Fridah:

Pojkar: Väl rutet!

#5 / / Erik:

Men komigennu Fridah, det är väl ingen som har "rutit" här, bara uttryckt en avvikande åsikt.



Visst läser man kvällsblaskorna - på nätet. Lite i smyg ger man efter för sina lägre drifter, men man är inte stolt över det. Att hårdvinkla, skvallra och ständigt balansera på gränsen till förtal, skulle det vara bättre än att vara tyst? Knappast.



Hoppas i alla fall att DU har högre ambitioner än så.

#6 / / Fridah:

Erik: http://blogg.aftonbladet.se/pappabloggen/2010/01/hur-man-besvarar-ilskna-mail

#7 / / emma:

"För de personerna som "aldrig läser" kvällstidningar, det är väldigt ofta samma personer som endast läser lokaltidningar. De är också ofta väldigt oallmänbildade."



Var inte det där väldigt, väldigt naivt skrivit?

#8 / / johannes:

Hej Fridah,



måste du kategorisera och stereotypisera hela tiden? Jag läser din blogg till och från, och senast reagerade jag på att du skrev att 90-talister inte vet vilka John Fogerty och Kim Wilde ens är. Trots att jag inte lyssnar på dem själv vet jag mycket väl vilka de är (vilket även det kan som en allmänmusikalisk bildning). Jag tycker det är tråkigt att du tar dig rätten att berätta för världen vad hundratusentals 90-talister vet och inte vet. Tala för dig själv, skriv "jag vet inte vilka de är, och jag tycker att det är en tråkig bokning" istället för att tala utifrån ett allmännittiotalistiskt perspektiv.



Angående denna krönika ryckte jag till vid just de rader som emma härovan också reagerat över. Har du några som helst underlag för att det är så att "de personerna som 'aldrig läser' kvällstidningar, det är väldigt ofta samma personer som endast läser lokaltidningar"? Är inte detta bara antagande, rent ut sagt en magkänslegissning? Ge mig gärna någon källa på detta och något som stödjer att dessa människor är mindre allmänbildade.



(Ja, jag förväntar mig ett svar. Bloggars kommentarsfält borde kunna fungera som ett forum för diskussion. Tack på förhand.)

#9 / / Jesper:

Ja, Fridah är väldigt bra på att lägga fram sina gissningar som fakta, med andra ord är det texter som hör hemma i oseriösa kvällstidningar.

#10 / / deeped:

Ilskna mail? Kära nån...

#11 / / Kate:

Ha en bra dag!