/ Dravel /

In reality I'm shy, shy, shy

Du och jag, Lykke.
(There's a sentence I never thought I'd write!)
För på ricko:


Hur många facebook-events finns det som jag har fyllt i detta på?
Det finns JÄTTEMÅNGA.

Jag är en astråkig person.
När jag var på P&L tände Pelle en cigarett och frågade om jag ville ha. Jag sa "nej, jag röker inte". Han frågade "vadå, inte ens feströker?". Jag svarade "alltså, jag går typ aldrig på fester".
( Kalla mig Intressant_tjej_92.)

Jag vet inte vad man får för uppfattning om mig av att läsa den här bloggen och/eller mina krönikor, men jag tror inte att den är rätt. Jag tror inte att man tänker att jag är en sådan som sitter och håller käften alternativt svarar "eh, javenneh" på alla tilltal jag får. Men det är jag.
När jag är med folk jag inte känner så bra så måste jag vara världens tradigaste människa. Jag säger typ ingenting, jag är bara nervös och... ja, TRÅKIG.

Dessutom är jag så pretto och har aldrig förstått dealen med saker som charader, konsekvens istället för sanning, femkamp, maskerader och spexfoton.
Jag tycker bara att sådant är jobbigt och pinsamt.

Och som om inte det vore nog så har jag assvårt för att prata med någon som är a friend of a friend. Om jag är själv med den personen så vet jag aldrig hur mycket jag förväntas känna igen den och veta om den. Och om ens gemensamma kompis är med så är det nästan ännu värre, för då blir jag helt spänd.
För jag är så rädd att den som båda är vän med ska känna sig splittrad och inte veta vem den ska prata med mest. Och så tror jag alltid att hon/han känner sig besvärad över att jag är med och typ förstör mötet med den andra kompisen.

Jag kan länka folks bloggar och kommentera bilder på bilddagböcker och likea statusfält på facebook och allt det där, men när jag väl står face to face med personen på riktigt, då är jag en socialt handikappad person.

Det här gör att jag ganska ofta väljer att not attenda events. Och det är ju otroligt moget.
Jag vet ju att folk invitar mig för att de vill att jag ska komma dit. Om de inte ville det så hade de ju inte skickat någon invitation utan gjort det till ett closed event.
Och om det inte är ett facebookevent så är det ju ännu sjukare. Då vet jag ju att folk definitivt vill att jag ska dit, för då har de ju frågat mig personligen.

Men jag vågar alltså aldrig följa med.
Eftersom jag är ett miffo.

Och det är därför, kära vänner, som jag sitter hemma och ser på Anna Pihl på kvällarna.
Så nu vet ni.
#1 / / Emelia:

Jag lovar dig Fridah, man växer ifrån det... Jag var likadan när jag bodde i Vansbro men när jag flyttade fick jag ju lov att lära mig att prata med folk, eftersom jag inte kände någon! Så det är bara att ut och träna!

Och det där med charader och lekar och spex ställer jag fortfarande inte upp på, varför skulle jag liksom?

#2 / / Limpan:

Och så var det ju det här med alkohol. Men jag säger inget om det, börja aldrig med alkohol.

#3 / / Hanna:

Vet du vad, Fridah?



Jag är likadan. Nästan.



Jag älskar charader, spex och maskerader. Då får jag klä ut mig till någon annan, slippa vara mig själv för en stund. Men i övrigt är jag ganska lik dig. När jag träffar någon jag inte känner är jag tyst, säger väl "ja", "nej" eller "vet inte" om jag får en fråga. Frågar någon "hur mår du?" säger jag "bra" utan att ställa frågan tillbaka. För att jag är så rädd, så ovan, så nervös. Jag vågar inte föra samtalet vidare.



Jag är livrädd för nästa år. För att börja gymnasiumet. Jag har alltid haft någon jag känner med mig. När jag bytt skola har någon från gamla klassen hängt med och jag har aldrig behövt ta steget och prata med någon. Jag har liksom bara hängt på när mina kompisar pratat med någon.



Den människa jag har bäst kontakt med pratar jag bara med via internet, även fast vi känner varandra på riktigt. Vi träffas några gånger i veckan men då blir det bara ett "hej" och ett "hej då". Annars är det internet, msn och sms som gäller. Ganska läskigt. Egentligen borde jag ju kunna ta kontakt med någon i verkliga livet, inte sitta inne och sitta fast mellan datorskärmens fyra väggar. Jag ska kunna öppna munnen, inte bara trycka på tangenter.



Vilken lång kommentar det blev. Och så öppen. Haha. Men det struntar jag i.



Kram!

#4 / / jossan:

jag är precis likadan i perioder, att jag bara ligger och kollar på scrubs/seinfeld/how i met your mother/whatever och inte orkar träffa någon. men det enda sättet att komma ut ur det är att faktiskt tacka ja, och följa med. för många kommer det sociala inte särskilt naturligt och man måste öva. det är skitjobbigt i början men värt det!

KRAM

#5 / / Anonym:

Pelle som i howlin'? Jösses isåfall.

Men jag som tyckte du verkade jätteframåt (oj, vilket käck-vuxen-ord) och glad när vi kände igen varandra på P&L! Hade av någon anledning väntat mig dig som mer tillbakadragen och serious biz-människa. hihi.

#6 / / Hellin:

"Dessutom är jag så pretto och har aldrig förstått dealen med saker som charader, konsekvens istället för sanning, femkamp, maskerader och spexfoton."



Det fattar inte jag heller! Jag hatar det. Jag blir alldeles nervös bara jag tänker på det.

#7 / / Emelie:

Måste jag påminna dig om vem det var som var shy-tard när vi träffades första gången? Och jag är 22, haha! Man behöver faktiskt inte vara trevlig mot eller umgås med alla. Det har jag slagit fast. och det har funkat himla bra hittills!

#8 / / Fridah:

Kära fina vänner. Vad snälla ni är. Jag hoppas också att jag ska växa ifrån det här. Jag blir väldigt glad att jag inte är den enda som är för pretto för maskerader och sådant. United we stand.



Och nej, Lizaj, jag kallade honom Howlin' Pelle Andersson i bloggen en gång, men det är inte han i The Hives. Det här är en kille som också bloggar på P&L-bloggen. Hans band heter Monark X, de är ganska roliga. www.myspace.com/monarkx. Och vad kul att du tyckte det, jag som var så nervös!

#9 / / Hanna:

Svar: Vad fin du är, Fridah. Och jag förstår ju någonstans innerst inne att det kommer följa med massor med fördelar att börja på gymnasiet. Jag slipper mina orättvisa lärare och min konstiga klass. Jag kommer lära känna nya människor och få syssla med det jag tycker om även i skolan.



Men, vad tycker jag egentligen om?



Det är det jag inte vet. Det gör väl att jag har ännu mer ångest över hela välja-skola-och-linje-grejen. Men jag får ta det som det kommer. Ska inte pressa på dig alla mina problem.



Kram!

#10 / / Johanna:

Du är som jag, när du dansar.

Nej, men det låter nästan exakt som mig.

#11 / / Marit:

Din blogg är i alla fall helt underbar. Och Mackan är bäst, ingen protest.

#12 / / Anonym:

hej asså förlåt. men det känns nästan kusligt att läsa din blogg. för i varje inlägg skriver du om en låt som jag nyss hade i huvudet hela dagen, om en bok som jag precis läste ut eller om en känsla som jag har. ibland tror jag nästan att det är jag som har skrivit alltihop.bortsett från att du skriver typ en miljonhundratusenmiljonersmiljarders gånger bättre än mig :p ha det bra!