/ Dravel /

Looking back on the things I've done

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? SÅ mycket. Förändringens vindar blåste mycket kraftigt.
2. Höll du några av dina nyårslöften? Jag skrev ju faktiskt några saker i år som jag ville göra! Lyckades med allt utom att läsa alla Mina drömmars stad-böckerna (har tre kvar) och att hålla liv i min pelargon.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Alla, känns det som?! Exempelvis Madde och Donny!
4. Dog någon som stod dig nära? Nej, men det var länge sedan jag blev så berörd och förstörd av en känd människas död som Avicii.
5. Vilka länder besökte du? England och Spanien.
6. Är det något du saknade år 2018 som du vill ha år 2019? Nu när vi äntligen bor i en trea och har innegård utanför dörren känns det för första gången rimligt att skaffa katt.
7. Vilket datum från år 2018 kommer du alltid att minnas, och varför? 5 juli när jag fick en fråga på en strandpromenad som jag på riktigt verkligen inte hade anat skulle komma.
8. Vad var din största framgång i år?
Ur prestationsvinkel: Att jag blev klar med Alcazar-boken. Trodde aldrig att det skulle gå, men 23.58 på inlämningskvällen släntrade jag in i mailkorgen med ett manus under armen!
Ur allmän livsvinkel: Att jag tillbringade mina dagar precis som jag ville i höstas. Upp 06.45, jobb från 07.30 till typ 16, träning, middag, ledig kväll. Ingen datortid till 22.30, inga gå-upp-05.20-och-skriva-morgnar.
9. Största misstaget? Att klicka i fel konto att betala Natural Cycles-prenumerationen från vilket resulterade i att min enskilda firma, som avslutats, plötsligt från ingenstans fick en oklar transaktion som måste utredas. Hur ska man göra för att orka med sig själv?
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Håll i hatten: Jag har haft ständig värk i båda armarna sedan oktober, vilket beror på en kombination av 1) datorsittande 2) ständig träningsvärk från gymmet 3) Harry Potter-läsande i badkaret. Buhu.

11. Bästa köpet? Vår lägenhet! Och min brudklänning.
12. Vad spenderade du mest pengar på? Förutom lägenheten: Vår säng. 180 centimeter levnadseffektivitet.
13. Undrade du något i år? Kiki, do you love me?
14. Vilket var årets största u-landsproblem? En halvtimmes strömavbrott i somras när fläktarna inte funkade.
15. Gjorde någonting dig riktigt glad? Att mamma och pappa började pendla till Hässelby och jag därmed kunde CYKLA hem till dem! Att tänka på bröllopet.
16. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2018? Alla med The Carters.
17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Under hösten var jag mycket gladare och mycket mer harmonisk än på flera år. Gled mest omkring här hemma och tog igen lugnet som inte fanns i våras: Tränade, badade, bakade, träffade kompisar, såg Will & Grace, läste böcker och njöt av att ha ett 90-talsliv. 
18. Vad önskar du att du gjort mer? Följt en 80- eller 90-talssåpa, men jag vet fortfarande inte vilken det skulle vara! Vi har bränt av Rederiet, Tre Kronor, Skärgårdsdoktorn, Varuhuset, Svenska hjärtan och Pusselbitar och jag är inte jättesugen på Skilda Världar så VAD FINNS KVAR? Vita lögner finns ju ingenstans och inte Nya tider heller.
19. Vad önskar du att du gjort mindre? Figurerat i Uppdrag Granskning.
20. Hur tillbringade du julen? I femton minus i Leksand, just how I hoped it would be.

21. Vilken var årets skrattfest? ”Och man får transfer dit”. Någon gång ska jag svara något annat än Bröderna Norberg-tolkningar (i det här fallet ”In my cabana”) på den här frågan men de ÄR ju så sjukt bra?! 
22. Blev du kär i år? Jag var som i en nykär period med alla mina vänner det här året! Var så high on life varje gång jag träffade någon av dem, det var som en dejt hela tiden.
23. Hur många one night stands? Femhundratjugofemtusensexhundra.
24. Favoritprogram på TV? Av sådant som sändes i år: Breaking news, På spåret, Vår tid är nu, Ung & lovande, The bold type. Av sådant som sänts förut: This life, Ulveson & Herngren (ett RIKTIGT starkt tips), Pusselbitar, Will & Grace.
25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Ester i Vår tid är nu.
26. Bästa boken du läste i år? "Popkulturens död" av Martin Aagård och Natalia Kazmierska och "Bara lite till" av Heidi Hakala. 
27. Största musikaliska upptäckten? Cardi B. I år tappade jag podcastlyssnandet lite för jag fastnade så ofta i musik, men några bra poddar jag hittade i år var Spöktimmen, Vad blir det för mord, Kärlek i P4 (Grynet är programledare!), Drömbröllop med Paula & Johanna, Bröllopspodden, Hanni & Dani och P3 Musikdokumentär.
28. Något du önskade dig och fick? Ro i själen.
29. Något du önskade dig men inte fick? En katt.
30. Årets bästa film? Hjärtat, den förstörde mig totalt men så SJUKT bra.

31. Vad gjorde du på din födelsedag? Uppfyllde drömmen jag haft sedan jag flyttade hit: Åt köttbullar på Riche. De levde definitivt upp till hypen.
32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att slippa gå under artistnamnet "14-åringen".
33. Hur skulle du beskriva din stil år 2018? Margareta Öhman.
34. Vad fick dig att må bra? Att vi fick TRE RUM och båda därmed kunde göra vad vi ville och se på vilken film eller läsa vilken bok som helst utan att behöva anpassa sig efter den andra. Att gå på korta och roliga pass på gymmet som började typ 16.45 och därmed avslutade jobbdagarna perfekt. Alla mina fredagar med badkar och sedan Idol i sovrummet medan Oskar såg hockey i vardagsrummet.
35. Vilken kändis var du mest sugen på? Det ska jag berätta med hjälp av en flanellograf.
36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Jag hade en sådan ENORM röstningsångest i år och bestämde mig först när jag stod och tog sedlarna. La i alla fall min kommunröst på Andres Esteche.
37. Vem saknade du? Under hösten var det plötsligt så många dagar i mitt liv som skulle fyllas utan Lina, Tess och Andreas!
38. De bästa nya människorna du träffade? L Hedlund, T Merkel, A Lundstedt. Vi träffades ju egentligen 2017 men det var inte förrän nu som vi sågs minst en gång i veckan och verkligen PRATADE. Jag tänker på dem ofta och vill ha dem i mitt liv jämt.
39. En värdefull läxa du har lärt dig i år? Är början svår blir resten lätt.
40. Citera en sångtext som summerar ditt år: Hela politikens och MeToo-rörelsens år: ”Först så går vi framåt, en två tre fyr, och sen så går vi bakåt, fem sex sju ått. Sen så går vi runt en liten stund, och sen så går vi neråt och sen så är det stopp.” - Fem myror är mer än fyra elefanter.
Mitt företagar-år och min bokföringsmammas år: "Jag måste ringa Carina" - Lars-Kristerz. Carina är min revisor. (Se punkt 9 på listan för ett smakprov av allt jag behöver hjälp med.)

41. Två som nästan heter lika men varit olika bra under året: Jean Claude van Damme och Jean Claude Arnault.
42. Två som nästan heter lika och som båda är ganska obra: Horace Engdahl och Horace Snughorn.


2018 bästa: Att jag och Oskar har varit ihop i tio år och nu bestämde oss för att fortsätta vara det forever and ever. 

2018 värsta: VM-kvartsfinalen mot England.

2018 snyggaste: Min ring.

2018 fulaste: Uppdrag Granskning.

2018 varmaste: Inflyttningsveckan i juli. Temperaturen sammanfattad i fyra bokstäver: PJUH.

2018 kallaste: Skoteråkningen i Grövelsjön.

2018 bästa mat: Allt med mozzarella.

2018 smärta: Att ramla av löpbandet på gymmet. Fick så många törnar av det fallet, främst på mitt ego.

2018 resa: Grancan.

2018 låt: "In my feelings" – Drake, "Girls like you" – Maroon 5 & Cardi B, "Heard about us" – Beyoncé & Jay-Z, "713" – Beyoncé & Jay-Z, "Taki Taki" – DJ Snake & Cardi B & Ozuna & Selena Gomez, "Aqua aura" - Fricky, "Tur att vi lever samtidigt" – Markus Krunegård, "Falling down" – Lil' Peep & XXXTentacion, "Lucid dreams" – Juice WRLD, "Shallow" – Lady Gaga & Bradley Cooper, "Goda tider" – Jonas Lundqvist, "Sweet but psycho" – Ava Max, "Nobrainer" – Justin Bieber, "Better now" – Post Malone, "God's Plan" – Drake, "Dance You Off" – Benjamin Ingrosso, "IDGAF" – Dua Lipa och allt annat på P5.

2018 film
: Förutom Hjärtat gillade jag verkligen The Post.

2018 uttryck: ”Jaja, men nu blev det så".

2018 fråga: ”Var du intresserad av småflickor?”.

2018 besvikelse: Männen jag trodde respekterade mig som tydligen inte alls gjorde det.

2018 förändring: Att leva i en lägenhet där man har en kvart till Slussen. Jag upprepar: EN KVART!

2018 drog: Badskum från Rituals.

2018 kläder: Knytblus.

2018 hangout: Kungsholms strand, Liljeholmen, Mälarvägen, badkaret.

2018 subkultur: Vivörliv.

2018 budget: Cash hit deposit, 24 carat faucets, Louis V and Goyard trunks all in the closet.

2018 överraskning: "Tack vännen!" från Sveriges bäst klädda. 

2018 djur: Vår gårdskatt Owe.

2018 bråk: Över 1000 anmälningar till Granskningsnämnden.

2018 vapen: "Men flygresor innebär faktiskt också att man ser nya kulturer!!!!!!!!!". (Sa folk och åkte till all inclusive-hotell i Kroatien med 95 procent skandinaviska gäster.)

2018 konsert: Alcazar på Pride såklart! Och Bey & Jay – On The Run II på Friends.

2018 citat: "Det finns bara en domare och det är historien själv. En sak kan vi vara säkra på: Historien kommer inte att vara nådig vad dagens Svenska Akademi beträffar. I synnerhet inte när det gäller herr Engdahl, i den mån han överhuvudtaget kommer att bli ihågkommen". – Sara Danius sommarprat struck me to the ground och jag vrålade "O-HOO-HOOOOOO!" rakt ut i det tomma köket när jag lyssnade på det.

2018 saknad: P5 från och med november. Så sjukt tomt i högtalarna nu.

2018 person: Benjamin!

2018 ord: Handpenning.