/ Böcker /

Jag har läst böcker om att lämna allt

Jag skrev ju i lördags att jag ville läsa Patrik Lundbergs "Onanisterna". Givetvis köpte jag då den så sent som i söndags och givetvis läste jag klart den igår, alltså i måndags.

För oh my God vad jag fastnade alltså! Det handlar om arbetslöshet på landsbygden, om att få ett jobb som är längst ner på samhällsstegen, om krocken när De Medvetna Malmöhipstrarna mitt emellan genusdiskussionerna skrattar åt och ser ner på folk från landsbygden, om manlighetsnormen och om hjärtekross. Allt kryddat med citat från svenska popartister.
 
Jag gillar ju Patrik Lundbergs krönikor men jag hade inte alls såhär höga förväntningar på boken. Jag var helt tagen när jag läst klart den! Där andra författare överhetsar sig i att "hänga med i de ungas språk" skriver Patrik så himla träffsäkert och lugnt och roligt att jag nästan ibland blev lite besviken av att inse att det inte är huvudpersonen Kim själv som skrivit hela boken.
 

"Onanisterna" får faktiskt fem av fem paljettklänningar. The cherry on top är att Annika är tackad i slutet och att hon dessutom nämns i en så redan fantastisk bok gör det hela completely fulländat.
#1 / / Hanna:

Men gud, pepp på att läsa detta!!!

#2 / / Fridah:

Hanna: Åh du måste! Och du måste säga vad du tyckte!