/ Dravel /

Jag ser ner på alla som ser ner på dig

I veckans DT skriver jag om Birro-fighten. Om det här med "kritik", om haters och om yttrandefrihet.

Om att jag inte tycker att argumentet "amen man måste ju ta kritiiiik" håller för att idiotförklara Marcus Birro. Det är ju inte kritik han får, det är ju bara pure sågningar av honom som person. För det JAG lackar på är inte de som skrev till honom att hans krönika var rasistisk och korkad. Det får man väl tycka, för det ÄR ju kritik.

Jag är arg på folk som mailar honom och ber honom brinna i helvetet, som skriver att han borde dö och så vidare i all evighet. Det är ju inte kritik, det är hat.
Och haters har jag väldigt mycket hets mot, as we all know, så det behöver vi inte gå närmare in på.

Men det jag VERKLIGEN inte klarar av är de som dömer ut Marcus som löjlig och töntig för att han blir ledsen av kommentarerna. Som skrattar åt honom för att han inte orkar med det och för att han slutar twittra, som garvar för att han berättar att han ska flytta till Italien (vilket han hade pratat om INNAN det här började), och som twittrar ironiska kommentarer om att Marcus har ett bekräftelsebehov - bara för att själva bli retweetade och känna sig roliga.

Jag är så trött på medie-hippman. Man SKA driva med Marcus Birro, man SKA tycka att han är töntig, man SKA förklara för alla som råkar knysta om att man blir ledsen över kommentarer att "är man OFFENTLIG PERSON så får man ta det".
Men jag vill inte det. Ryggdunkarklubbar tänker jag inte vara med i om man måste skratta åt folk man skulle gjort likadant som.

Här är i alla fall min krönika, som faktiskt handlar om det riktiga hatet och inte kritiken mot Marcus krönika. Missförstå inte, men läs den.
#1 / / Jesper:

Du har visst problem med riktig kritik. Precis som du har problem med oliktänkande personer! Förklara annars varför du spärrar min ip-adress och tar bort mina kommentarer! Som sagt, det är ett fascistiskt beteende du har där!

#2 / / Hanna:

Jag har tänkt samma tanke varje gång jag läst ytterligare ett inlägg om Birro. De första, som var en reaktion på krönikan, var okej, men när det blir inlägg om hans reaktion av reationerna av krönikan och så vidare i all evighet, där ALLA skrattar åt honom och det blir en liten klubb där alla kan skratta åt en person osv osv, det känns ju helt puckat.

Håller med dig!

#3 / / Fridah:

Jesper:



1. Ja, jag har problem med kritik. Jag har aldrig påstått något annat. Jag vill, som de flesta människor, att folk ska tycka att jag har rätt.

Däremot tycker jag inte att "du är en pinsam liten moralkärring" är riktig kritik (http://indiepopochskit.blogg.se/2010/november/remember-how-cool-we-felt.html).



2. Jag raderar dina kommentarer och spärrar din IP eftersom jag helt enkelt inte orkar läsa det du skriver. Det är min blogg och jag bestämmer vad som går igenom spärren och inte.

Jag har aldrig raderat kommentarer förrän nu, för jag tycker att alla ska få säga sin åsikt, men nu orkar jag helt enkelt inte med mer. Det tar energi ifrån mig och jag har inte den energin längre. Acceptera det, please.



Fast en ännu större anledning är att jag inte tycker att ditt sätt att prata med mina läsare är okej. Att till exempel säga till min vän Liza att hon "uppenbarligen är alldeles fruktansvärt korkad" (http://indiepopochskit.blogg.se/2010/november/och-skyller-allting-pa-vara-fyllehuven.html#comment) är inget klimat jag vill ha i mitt kommentarsfält.



3. Jag har inga problem med oliktänkande personer, så länge de inte skickar samma kommentar och ändrar IP-adress ungefär tio gånger bara för att på ett väldigt osansat sätt förklara för mig att jag tänker fel. Då tycker jag att de är lite hysteriska och faktiskt lätt obehagliga.



4. Det är inget fascistiskt beteende att ta bort kommentarer som förstör den miljö jag vill ha i min blogg.



Jag citerar Hanna Fridén(http://www.hannafriden.com/allmant/varfor-ryms-aldrig-individen-i-diskussionen-om-nathat/): "Men ärligt. Vill man ta bort kommentarer man tycker är jobbiga i sin egen blogg – låt folk göra det! Det är deras egen sida. Vad är problemet? Det är ingen mänsklig rättighet att få skriva vad man vill vart man vill."



Det här är det sista jag skriver till dig, Jesper. Nu har du fått ditt svar. Jag förstår ärligt talat inte varför du är så upprörd, för du har ju din chans att skriva vad du vill om mig eller om det jag skriver. Du har ju en egen blogg!

Det är ju en goldmine för att få ut den sakliga kritik du vill ge mig, jag googlar mig själv dagligen så jag lovar dig att jag kommer att läsa det.



Det är mycket bättre att skriva där än här eftersom det inte kommer att vara någon som tvingar dig att ta bort det så det kommer med hundra procents säkerhet att publiceras.



Om du ändå inte får den feedback du vill ha så finns det en asbra sajt där du kan skriva kritik om eller till mig: (https://www.flashback.org/t1140069)



Go nuts!

#4 / / Jesper:

Jag har redan skrivit att jag gått över gränsen vid några tillfällen, men det har även du och dina fans!

Jag är inte intresserad av att skriva skit om dig bara för sakens skull.

Som sista hälsning: sluta döma folk utifrån dina nymoralistiska värderingar! Du är ute på farligtvatten när du skriver att föräldrar är dåliga när de gör si och så... Tänk igenom det du skriver en gång extra och sluta generalisera! Anledningen till att jag har kommenterat din blogg är att jag räds din påverkan på Sveriges ungdomar! Som sagt ditt nymoralistiska sätt att försöka sätta upp regler för vad som är rätt och fel äcklar mig lika mycket som katolska kyrkan!

#5 / / Jesper:

Förresten: jag har aldrig ändrat min ip-adress, faktum är att jag inte ens vet hur man gör! Jag kommenterar bara via min i-phone helt enkelt.

#6 / / Liza:

Just det Fridah. Det Jesper gör är egentligen att bedriva missionärt arbete i dina kommentarsfält. Jesper är orolig för din påverkan på Sveriges bloggläsande ungdom. Jesper luftar sin oro och arbetar konstruktivt och dessutom oavlönat för att rädda den havererande ungdomen via ditt kommentarsfält, medan du ligger på sofflocket och lägger ut cyber-fällor för Sveriges ungdomar medan du skrattar rått och elakt. Tycker vi borde applådera Jesper allihopa, för den tid och den möda han lägger ner på sin ouppskattade missionärsverksamhet.

#7 / / Jesper:

Liza: det du skriver är precis det fridah håller på med och hon gör det genom att ständigt moralisera över allting och döma oliktänkande människor. I din och fridahs värld finns bara svart eller vitt.

Men det är klart att det är gulligt av dig att försvara din vän mot denna onda man som fördärvar sin son genom att sitta här och kommentera och, hör och häpna, tar ett glas vin ibland! (fy så oansvarigt)

#8 / / Liza:

" I din och fridahs värld finns bara svart eller vitt. "

Vad skönt att du känner mig så väl Pipis.



Jag har f ö inte sagt ett ord om dina familjemedlemmar, känns l i t e off topic att ta upp din avkomma här och nu, don't u think?

#9 / / Jesper:

Jag måste väl säga detsamma till dig Liza, det är inte direkt så att du inte anser dig veta hur jag är? Kasta inte sten i glashus.



Vad du har sagt och vad fridah har sagt spelar ingen roll då du tar henne i försvar och därmed också det hon sagt om mig. Off topic är det inte då det i denna trevägskommunikation tas upp vad jag skrivit för flera månader sedan, jag tar upp vad som skrivits för ett par veckor sedan!

#10 / / Kajsa Granstedt:

Hej hej vad spännande din blogg är! kommer definitivt läsa din blogg igen! :) Hoppas du har en rolig dag ;)