/ Dravel /

Du kan inte tänka dig ett scenario där du kanske möjligtvis skippar Schuterman-rean?

(Jag hörde att Debatt skulle handla om det jag skriver om nu. Det här inlägget skrivs medan mamma och pappa ser på hockey, så jag har inte sett programmet än. Det står däremot på inspelning och jag ska se det sedan. Så ni vet.)

Ursäkta, men jag tycker inte att det är något som helst fel i att Chloé Schuterman börjar blogga på Chic. Hallå, hon är tolv år, det är väl en helt normal ålder för att blogga? Hon tjänar förhoppningsvis pengar på det, precis som man brukar göra i hennes ålder, med den enda skillnaden att hennes polare typ går ut med hundar eller delar ut reklam eller något. Hon får en massa kontakter som kommer att vara viktiga om ett par år.

Det enda problemet jag kan se är att det finns för många Flashback-användare och haters där ute som kommer skriva störda grejer, så jag tänker bara hoppas på att Chic.se har ORDENTLIGA moderatorer och inte nöjer sig med några jävla spam-filter som bara blockerar vissa ord (typ "terroristattack").

De andra anledningarna till att hon får skäll är typ att hon har dyra kläder. Det spelar inte mig någon roll, det är ju hennes morsas pengar som de får göra vad de vill med. Det är ju Nathalie som dragit in cashen, då tänker i alla fall inte jag gnälla över vilka kläder hon ger till sin dotter. Sedan kanske man inte BEHÖVER en väska för tiotusen när man är tolv år, men om hon vill ha det, varför ska vi lägga oss i?
Och det här med "ameh, man ska ju vara BARN när man är tolv, man ska inte bry sig om kläder då". Yeah, IN PERFECT WORLD!

Nu är det såhär att det är en tolvåring vi snackar om, och de flesta tolvåringar bryr sig om kläder. Man ska börja högstadiet, man ska få nya kompisar, man ska passa in... Det går inte att förbjuda tolvåringar att blogga om kläder och hoppas att då ska de sluta vara modefixerade.
Nu ser verkligheten ut som den gör och då kan man inte hindra ungdomar från att göra det de vill.

Faktiskt.



(EDIT ONSDAG: Meh, Debatt handlade junte alls om det här ju! Failande research.)
#1 / / Jesper:

Jag tycker att man kan se lite bredare på det hela, och komma fram till att det är förkastligt att köpa en väska för tiotusen kronor när det finns så mycket fattigdom i världen, även i Sverige. Det är förkastligt att vissa människor ska ha så mycket pengar att dom anser sig ha råd att slänga pengar omkring sig på det viset, är det inte mer vettigt att fördela pengarna på fler människor?



Dessutom, man kan faktiskt ändra på verkligheten! Tänk ut bättre argument.

#2 / / flashback:

du förstår visst inte det snevridna i att köopa en väska till en tolvåring för 11000, en massa dyra kläder som hon växer ut efter ett halvår. Sen att en massa idioter sitter och kommenterar hur snygg hon är. Hon är 12 år.



#3 / / Fridah:

Men hallå, alla föräldrar som köper idrottsutrustning till sina barn då? Är det också förkastligt?

#4 / / Jesper:

Du kan inte på allvar jämföra idrottsutrustning med handväska.

Att köpa idrottsutrustning eller annan utrustning till sina barn (ex. gitarr, trummset, friluftsgrejer) saker som man faktiskt förbrukar medan man gör något vettigt är inte samma sak som att köpa en handväska för 11000 kr (idrottsutrustning kostar ej heller 11000 kr per pryl). Det handlar bara om en statuspryl som ska visas upp, därför är det inte samma sak! Det handlar inte om slöseri på samma sätt! Självklart kan jag dock tillägga att det är förkastligt att köpa den status-idrottsutrustning till sina barn som kostar massa mer än vad det behöver kosta bara för att det är av ett visst märke!