/ Dravel /

Un, deux, trois, everyone will get the chance to be a star

3 böcker jag fastnat för den senaste tiden:
 
- "Där livet är fullkomligt" av Silvia Avallone, som beskriver klassamhället i Italien, kvinnoförtryck, sviktande relationer och en förlossning med ett språk jag aldrig varit med om. Det är helt obegripligt att jag inte läst "Stål" trots att jag hållit i den säkert tio gånger sedan den kom ut. Ska skärpa mig pronto.
 
- "Ett amerikanskt äktenskap" av Tayari Jones, som beskriver ett ungt par och ett fängelsestraff på ett otroligt egensinnigt sätt.
 
- "Små citroner gula" av Kajsa Ingemarsson, the feelgood of the feelgoods – nu förstår jag varför! Har börjat på filmen också, med Rakel Wärmländer som är en av mina stora faves!
 
3 låtar jag gillar just nu:
 
- "Fingers Crossed" med Agnes.
- "Little Tot" med Dotter.
- "Funeral for a Friend" med Frida Hyvönen.
 
3 saker jag äntligen har tagit tag i:
 
- Bokat tid hos gynekologen som gjorde min fertilitetsutredning och upptäckte att jag hade PCO.
Hon pratar som Lena Ph, har blekblont hår och rött läppstift och är den bästa gynekolog jag har träffat (och under den här RESAN har jag träffat cirka en miljard), vilket är anledningen till att jag nu blundar, tar på mig munskydd, håller andan och avståndet och åker till Kungsholmen för att ge henne i uppdrag att forska i om min mens verkar planera att någon gång göra comeback efter sin frånvaro sedan mars 2019.
 
- Lagat potatisbullar.
Efter nedslängda tallrikar, ratade smoothies och söndersmulade mackor har jag insett att det säkraste kortet för vår ettåring är att göra all mat i pannkaks-, biff- eller bull-form. Famous last words.
 
- Reserverat Anna Ardins bok om Julian Assange-fallet.
Det ska bli mycket intressant läsning.
 
3 saker jag gillar att äta just nu:
- Sötpotatis i ugn.
Till ungefär vad som helst, men såklart extra gärna något med fetaost.
 
- Oskars hemgjorda pizza á la Jonas Cramby.
Alltid.
 
- Oatly i skål med banan och smulat knäckebröd i.
MMMMM.
 
3 människor som är så stabila att jag känner att jag kan lägga mitt liv i deras händer:
- Svante Werger på MSB.
 
- Leah i Tunna blå linjen.
 
- Pedagogerna på Öppna förskolan.
 
3 politiska grejer jag verkligen undrar över:
 
- Vad Ebba Buschs husdrama ska få för konsekvenser för KD på lång sikt.
Kritiken om pandemifesterna och influencerhänget är ju underbar PR för henne i jämförelse med detta.
 
- Vad Sara Havneraas anti-abortrörelse-förflutna ska få för konsekvenser för KD på sikt.
Jag saknar ord.
 
- Vad jag ska rösta på nästa år.
Ibland tänker jag på Stefan Löfvens tid vid makten, vilka jävla frågor han fått på sitt bord. Flyktingkriser, terrorattacker, skogsbränder och pandemier. Snacka om att jag aldrig kunnat vara politiker eftersom jag bara hade gnällt "men är det här verkligen FAIR PLAY?!" när mitt ledarskap kantats av sådana händelser.
 
3 saker jag skulle vilja vinna en livstidsförbrukning av:
- Tunna men elastiska snoddar.
Varför hittar jag bara tjocka snoddar som knappt går att snurra ett enda varv? Suuupertunna och meeegastretchiga svarta, tack.
 
- Havregryn.
Havregrynsgröt, overnight oats, havregryn med soyghurt och blåbär, havregrynsgröt i ugn, havregrynsgrötfrallor, chokladbollar, rabarberpaj... jag kan inte komma på något med havregryn som jag inte vill vältra mig i.
 
- Det perfekta röda nagellacket.
Så fort jag hittar den perfekta nyansen hinner den utgå ur sortimentet innan jag köper det igen.