/ Dravel /

Och så kåpan!

För ett par veckor sedan gjorde jag något som legat över mig i ungefär fem års tid men som jag aldrig kommit mig för att ta tag i: JAG ÄNDRADE MITT MOBILSVAR.
 
Detta har jag skjutit upp i tusen år (en av anledningarna har varit att jag tycker att det är så pinsamt att höra det förra), men en dag bara gjorde jag det. Det tog ungefär tio minuter och gav känslan av att jag fått total kontroll över mitt liv.
 
Häromdagen gjorde jag det jag senast gjorde under min julstädning: Satte in papper i pärmar. Jag samlar alla betalda fakturor i en hög på mitt skrivbord och i slutet av varje säsong avsätter jag typ en eftermiddag till att göra hål i dem och sätta in dem i pärm. Inte direkt effektivt, men nöjdheten två gånger per år av att ha stökat över en megahög blir mycket större än av den blir av att sätta in ett papper varje vecka. Detta gjorde jag en dag medan jag lyssnade på Ångestpodden och så fort jag var klar kändes mitt kontor plötsligt fyra kvadratmeter större.
 
Och min sista jobbvecka gjorde jag något jag inte gjort sedan 2015: Jag rensade Hämtade filer-mappen på datorn! Jag har försökt göra det till rutin att rensa i Dokument och Skrivbord och lägga allt i rätt mappar, men jag pallar aldrig ta tag i Hämtade filer eftersom ALLT samlas där och är helt omöjligt att överblicka.
 
Men nu bara gjorde jag det och herre vad satisfying det var. För att inte tala om nostalgiskt. PDF-inlagor på böcker jag inte tänkt på på länge, pressbilder på författare jag fortfarande kan sakna eftersom jag inte haft kontakt med dem sedan början av 2017, korrlästa artiklar från 2016 som diverse redaktörer skickat, omastrade låtar från artister på Birds, klippta versioner av Preventivpodden... Helt enkelt en skattkista och en samanfattning av mitt jobb de senaste fyra åren.
 
Och nu rensade jag upp. Vissa saker ligger fortfarande huller om buller men jag har slängt över 800 filer. Jag riktigt HÖR hur det ekar på hårddisken nu från alla tomma platser som plötsligt uppstår när det inte ligger femtio porträttfilmer med suffixet "slutversion.MP4" och tar upp diverse bytes.
 
Det är verkligen ingen ny spaning, men GUD vad det är välgörande för psyket att bringa ordning i sina grejer.