/ Dravel /

She needs to sort out her priorities

Jag vet att jag hetsade om denna oerhört viktiga fråga förra året, men alltså: Språket i Vår tid är nu är för modernt!

I måndags sa Calle till köksmästaren "Jag har backat dig många gånger" och jag KAN inte släppa det!
 
INGEN kan ju ha sagt "jag har backat dig många gånger" år 1956! Det är ju ett uttryck som började användas typ 2015?! Första gången jag hörde det var i #backaalexandra-hashtagen när Alexandra Pascalidou berättade om hatet hon fick som P1-programledare och när alla plötsligt skrev "backaalexandra" trodde jag att HON hade trampat i klaveret och att folk därför uppmanade henne att backa.
 
Sedan tog #backazara över och då blev det ett vedertaget uttryck, jag TROR bara inte på att någon yttrade meningen "jag har backat dig många gånger" på 50-talet. MÖJLIGEN kan man ha sagt "jag har backat upp dig" men det känns också alldeles för nytt?
 
Och då faller hela den scenen för mig, jag rycks ur min tro på att det här är en ung kille som jobbar på Djurgårdskällaren och istället blir jag väckt till verkligheten om att det är Amy Diamonds pojkvän som utför ett skådespelarjobb. Med bravur deluxe, men man vill ju som tittare inte bli PÅMIND om att han spelar en roll!
 
Tur att det här är ett ämne jag känner att jag bör lägga tid och kraft på. Hälsosamt för alla.
#1 / / Hanna:

Haha konstigt!! Det måste ju vara ett aktivt val, att de velat bryta lite normer kring kostymdramer eller något? Annars känns det ju typ bara dåligt. Hm... Eller skådespelare som tar sig friheter med manuset? Undrar var gränsen går. Internetslang? "Lol" skulle ändå vara ganska kul.

#2 / / Fridah:

Ah, det kanske är en strategi!! Har aldrig tänkt på det så, för det är så små diffusa saker som är moderna sägningar ("jag ska kolla kalendern", sa de tidigare i avsnittet och det kändes också alldeles för nytt, man hade väl almanacka på den här tiden och man tittade väl i den?) men det här kanske är förklaringen! Jaa, tänk om någon går helt over the edge och börjar prata om typ PK-maffian när de tycker att någon är för noga med regler! Inväntar med spänning.