/ Dravel /

If that's important to you?

Jag började lyssna på bröllopspoddar i somras, för ett par veckor sedan hämtade jag 12 (!) bröllopstidningar av en tjej på Facebook som GAV BORT dem och jag har hunnit läsa ungefär hälften av dem, min och Oskars och Marcus mailtråd med layout-tankar till inbjudningar är i skrivande stund 20 meddelanden lång och häromveckan var jag med Betty och Soph och provade brudklänningar.
 
Självklart gör jag de roliga sakerna först, för det finns så många grejer jag inte har tillräckligt starka åsikter om för att orka engagera mig i, antingen för att jag inte vet hur man ska tänka kring dem eller för att jag helt enkelt tycker att de är tråkiga. 
 
Hittills är detta saker jag med glädje placerar längst ner på priolistan (hoppas den här växer för det är ju tillräckligt nervöst att veta att folk ska TITTA PÅ OSS EN HEL DAG så allt man kan lägga ner mindre energi på är välkommet):
 
- Vilka blommor som passar ihop.
Jag tycker i princip att alla blommor blir fina tillsammans i bukett-form, men efter att ha läst X antal artiklar om detta har jag förstått att så tydligen inte är fallet? Blommor är ju en hel vetenskap och det finns tydligen olika former på buketter som passar till olika klänningar och det är ALLDELES för mycket för mig att sätta mig in i. Någon som har öga för sådant får fixa detta, för jag kan inga sorter och ser ingen skillnad på sammansättningar.
 
- Coolt transportmedel.
Nu får alla rätta mig om jag har fel här, men: Ser festdeltagarna verkligen bilen eller är detta endast för ens egen skull? Jag förstår att det är olika från fest till fest men man syns väl inte så mycket efter själva ceremonin för då går/åker ju alla gästerna iväg medan brudparet är kvar vid kyrkan och fotas? (Om man gifter sig i kyrkan alltså.) Så då ser ju festdeltagarna bilen när paret kommer fram till själva festen, men det förutsätter ju att minglet är utomhus eller att toastmastern har EXAKT SEKUNDKOLL på när alla måste gå ut. Om man gifter sig någon annanstans än i en kyrka och har festen på samma ställe som vigselplatsen, då kan man ju inte ha någon bil alls? Jag kan verkligen ha missuppfattat allt, men jag får inte ihop när denna bil eller limousine som folk hyr verkligen liksom syns? Eller är det bara för att man själv ska åka i något häftigt?
 
- First Look-bilder.
Jag tror inte att det finns någon situation där jag skulle vara mer obekväm än att gå fram och knacka Oskar på axeln och veta att allt i princip blir förstört om han inte börjar gråta så fort han vänder sig om, och dessutom veta att allt blir FILMAT och FOTAT. Herregud, vilken fotograf vi än väljer så tänker jag förvägra hen att ta first look-bilder. Snacka om att sätta extra press på mig själv i en situation som verkligen inte ska innebära krav.
 
- Avancerad sminkning.
Jag vill inte ha jättemycket mer smink än jag brukar ha för jag känner mig liksom aldrig REN när jag har det. Det känns ju inte direkt motiverat att ta in en makeupartist för något så basic som jag vill ha, så någon i sällskapet får fixa, och bara med Make Up Stores grejer. Så stelt om allergin kickar in under dagen och jag inte gråter för att allt är så vackert utan för att jag inte tål diverse kosmetika.
 
- Korsett.
Efter att ha provat klänningar en hel eftermiddag kan jag härmed intyga: DE SITTER TILLRÄCKLIGT HÅRT ÄNDÅ.
 
- Att lära mig använda linser.
Sedan jag skaffade glasögon har jag känt att "om vi någon gång gifter oss måste jag skaffa linser för det passar ju inte att ha glasögon på sig då". Sedan hörde jag Drömbröllop med Paula & Johanna där Johanna Kajson sa att det här är en av de vanligaste instinkterna hos brudarna hon koordinerar och att hon verkligen vill ta bort den, för bruden blir inte sig själv om hon inte har på sig det som nästan är en del av hennes utseende. Det fick mig att ändra perspektivet på glasögonfrågan totalt och nu finns det inget alternativ, för om man nu ändå ska ha en såhär påkostad fest kan det ju vara kul att faktiskt se något av den också.
 
- Monogram.
Jag är ju sämst på FÄRG OCH FORM, måste man ha ett monogram? Hur kommer man på det? "Fruängens Lily & Marshall", räcker inte det?

- Brudvals som verkligen är vals.
Jag vill ha den här:
 
#1 / / Hanna:

Hahaha, läste monogam. Oväntat!!

#2 / / Fridah:

Haha, tänk om 2019 blir året då jag hittar min inre poly?!