/ Dravel /

Det spelar ingen roll om du håller mig hårt, ingen kommer minnas om hundra år

Tankar jag tänker ibland som kan ha en lugnande effekt:
 
- "De flesta har sett det mesta".
Man är sällan värst på saker och man är sällan den första som gör fel eller säger något pinsamt. De absolut flesta människor har redan sett mycket värre saker än det man själv tycker är så jobbigt, och därmed är en felsägning eller ett dåligt ordval långt ifrån någon nyhet för dem.
 
- "Jaja, men nu blev det så".
Sedan Carina Berg la upp en bild på sin lampa med texten "jaja, men nu blev det så" har jag tänkt på det mantrat så ofta. På midsommar pratade jag, moster och Lisa om den och sedan dess har den funnits i mitt huvud hela tiden. För den här meningen passar ju i alla små situationer som inte har någon större betydelse i livet: En frispark i fotbolls-VM, dålig mens-timing på semestern, en tvättmaskin som börjar ryka fyra dagar före en flytt – jaja, men nu blev det så.
 
- "Och?"
Alcazar-gänget har lärt mig så himla mycket om livet och detta är en av de bästa sakerna en av medlemmarna berättade: Så fort hen blir upprörd eller stressad över en situation tänker hen "jaha, och?" för att fråga sig själv vad konsekvenserna av den situationen blir. Oftast inte så stora som hen tänkte från början.
 
- "Det är en tillfällig gäst i mitt liv".
Det här är Jonas Gardells absolut bästa ord. I en av sina shower pratar han om att han är en "tillfällig gäst i ditt liv" och det är en ganska smart tanke: Alla människor man möter är tillfälliga gäster i ens liv och man måste därför inte rätta sig efter precis allihop utan istället välja ut några av dem som man vill göra glada. Det fungerar även tvärtom, man själv är en tillfällig gäst i folks liv och alla lägger därför inte allt man gör på minnet.
 
– "Det här blir en bra anekdot i mitt sommarprat".
I jobbiga situationer som är så stela att man kallsvettas av bara tanken på det finns det bara en räddning: Låtsas att man en dag kommer att sommarprata och att denna händelse då kommer att få inleda hela programmet och dra in stående ovationer för det.