/ Dravel /

You wanna do something fun? You wanna go to Taco Bell?

Idag har Johanna Kajsons bloggjulkalender temat "Aktiva beslut jag tar varje dag".
 
Den här hösten har jag börjat med konceptet Tisdagskul. Från början är Tisdagskul namnet på en folkfest i Rättvik (varje tisdag på sommaren är det marknad, tivoli, lotteri, ponnyridning och dylikt) men jag har nu sett till att ta det vidare till vårt liv. Det är mycket enkelt och precis som det låter: Varje tisdag ska jag göra något kul.
 
Det började inte som en uttalad grej, det föll sig bara så i augusti att jag en tisdag åt middag med Caro, nästa tisdag åt jag middag med Betty, nästa tisdag hade vi releasemyz här hemma för boken och så vidare, och plötsligt insåg jag hur mycket jag tyckte om tanken på att min sämsta veckodag plötsligt fyllde en funktion. Folk har sällan något planerat på tisdagar, gymmet hade inga roliga pass då och det ÄR ju något speciellt i träffa folk på vardagar istället för helger när alla ändå är uppbokade tusen år framöver.
 
Så nu har jag fortsatt med det. Tisdagskul kan innebära allt från fika med Josefine till att gå fyrahundra meter till kvarterskrogen med Oskar till att gå på hejdå-fest för Roger som slutade på sitt jobb till att baka lussebullar helt själv i tre timmar. Så länge det är en uttänkt plan med något jag vill göra och inte gör alla andra dagar så är det tisdagskul.
 
En inplanerad middag eller fika eller after work eller bio i veckan har gjort att hela hösten har känts så himla... rolig. De dagar jag har känt att jag har varit trött och att jag bara har tråkiga grejer framför mig (mycket färre sådana känslor i år än typ alla höstar jag kan minnas) så har jag alltid haft en morot nästa vecka. 
 
Därför blir det ett aktivt beslut jag tar både varje vecka och varje dag. Varje vecka bestämmer jag att jag ska göra något kul nästa tisdag och varje dag bestämmer jag, om jag är opepp, att jag faktiskt ska blicka mot det som är roligt och tänka på att det bara är några dagar kvar.
 
Så enkelt och så kul.

 *Detta är en del i Kajsons julkalender – vill du också vara med så kan du läsa mer här.