/ Dravel /

"So sorry to reach you on your mobile"? If you don't want to reach me on my mobile then don't call me on my mobile!

Så fort vi har köpt en lägenhet och jag har mer än noll kronor på kontot ska jag köpa en ny mobil.

Min plan är nämligen att den mobil jag har nu ska bli vår HEMTELEFON! För visst kan man väl sätta i vilket kontantkorts-simkort som helst (så länge det passar alltså) till en iPhone 6? 
 
Den mobil jag har nu funkar utmärkt att ringa till men den laddar ur jättefort om den går under 80 procents batteri och den plingar inte alltid till när sms kommer in. Därför är det ju vettigt att använda den till ett enda syfte: Samtal.

Jag ska ha den hemma, liggandes i köket, laddad med ljudet på men utan några appar eller någon datatrafik tillgänglig. Så kan man ha sin vanliga mobil AVSTÄNGD på riktigt – utan att behöva noja för att ens familj och närmsta vänner inte kan få tag på en i en absolut nödsituation. De får bara det nya kontantkortsnumret och så får de lägga in det som "Fridah och Oskar hem", som in the good old days, och så kan de nå en utan att man behöver ha sin vanliga mobil framme!
 
Det borde ju vara en smart lösning i dessa digital-detox-tider: Att ha en telefon som bara ens absolut närmaste kan ringa så man kan stänga av sin vanliga – utan att vara rädd att inte kunna bli nådd in case of riktig emergency.
 
Tänk om 2020-talet blir tiden då hemtelefonen gör comeback! Kom ihåg var ni hörde det först.