/ Dravel /

Jag knuffas, tappar andan och regnet vräker ner

Huu, har ni lyssnat på P3 Dokumentär om Pearl Jam-spelningen på Roskilde?!
 
Det är en av de hemskaste P3 Dokumentärer jag någonsin hört, för det är den första där jag verkligen kan relatera. Obs obs obs jag har SÅKLART inte varit med om något lika traumatiskt som Pearl Jam-spelningen men jag har varit på så många festivaler och konserter där det blivit publikkaos att jag vet EXAKT hur det är när en av de intervjuade säger att han försökte armbåga sig ut och det inte gick och att han bara väntade på att det skulle komma en lugn låt för att det skulle ge honom en större chans att kanske lyckas lämna sin plats.
 
The Sounds på Peace & Love 2007 är min värsta publikhändelse genom tiderna. Jag och Maja skulle stå långt fram (detta var innan jag lärde mig att i mitten på vänsterkanten är de bästa platserna) och redan innan spelningen började var det så totalt turbulent och efter bara ett par låtar fick jag panik och försökte ta mig ut ur publikhavet vilket inte gick för det var så fullpackat men till slut kom jag därifrån helt skakig och köpte en Backyard Babies-mössa för att jag behövde tröstshoppa något (.........) och jag var så skärrad för under några ögonblick trodde jag verkligen inte att det skulle gå att ta sig ut ur folkmassan. 
 
Och jag lyssnade på P3 Dokumentär och kände bara att min upplevelse är så löjligt liten i sammanhanget, tänk att vara bland 40 000 människor (P&L på den här tiden var ju max 20 000 och på The Sounds spelning klockan 17 en torsdag var det högst 5000) och bara inte komma upp från marken. Man kan ju inte ens föreställa sig.

Det är en så extremt stark dokumentär och alla måste, och jag menar MÅSTE, lyssna. Här.