/ Dravel /

Ett rationellt beslut någon gång innan jul

En av mina coolaste och mest trogna bloggläsare Hanna (som hängt med sedan typ 2008 och nu gör succé bland musikbloggarna som artisten HELH) skrev denna kommentar:
 
 
Och då kom jag på att jag ju inte berättat allt som hänt!
 
Såhär var det: 

Jag jobbade ju på Skugge&co och hade the time of my life, det var SÅ kul och jag har aldrig jobbat med så bra personer som med dem. MEN så i december hände en massa förändringar eftersom vi fick in en massa förfrågningar om ljudboksproduktion (bland annat den här, såå bra) och Madde fick ett nytt jobb i en ny bransch, så då tog jag över våra PR-projekt, plus några nya fina artister och poddare som jag kände sedan tidigare, till min egen firma som funnits sedan början av 2010, Rim & Reson! Och det var ju läskigt att plötsligt gå in i någon storts mode som ENTREPRENÖR (ingen är ju som ni vet egenföretagare längre, alla är entreprenörer) men det har hittills gått så himla bra!
 
Ungefär samtidigt fick jag frågan av Think Agency, som hjälper företag att nå ut med rörligt material, om jag ville vara redaktör för Postkodlotteriets facebooksida Lev & Dröm på deltid under våren. Det är en sida som gör korta reportage om coola profiler för att peppa kvinnor att följa sina drömmar, så det ville jag såklart.
 
Så nu ser mina dagar ut såhär: Jag sitter på Thinks kontor och mitt jobb hos dem är att vara redaktör för Lev & Dröm. Det innebär att jag dammsuger internet efter bra personer vi kan göra reportage om, kontaktar och bokar inspelningstider med dessa personer, är med på vissa inspelningar, tittar på och kommenterar filmer som våra producenter och fotografer gör, korrläser undertexter på filmer, skickar runt filmer mellan projektledare och producenter och intervjupersoner och så vidare och så vidare.

Sedan åker jag hem, äter middag och så börjar jobbpass två: Då är det Rim & Reson PR som gäller, och då skriver jag pressmeddelanden, skickar ut pressmeddelanden, mailar journalister och försöker få dem att skriva om "mina" artister/författare/smyckesdesigners/poddare/kyrkorgelspelare, letar nya tidningar, poddar, TV-program, bloggar och instagramkonton där dessa personer kan synas, mailar med personerna jag jobbar med, hjälper dem med PR-strategier, bokar intervjutider, bygger adressregister och skriver sammanställningar av vilken media som kontaktats varje dag. (Detta gör jag ju en del på dagarna också eftersom jag inte är på Think på heltid, men jag sitter med datorn hela kvällen varje kväll och om jag inte varit en så sömndisciplinerad, dvs trött, person hade jag suttit hela nätterna också).

Utöver detta skriver jag ju en hel del. Min fasta krönikeplats är i Dalarnas Tidningar (jag firade nio år som krönikör där i lördags men säg inte det till cheferna för då kommer de att inse att jag inte längre är ung och lovande), och i övrigt frilansar jag där jag får chansen. Just nu får jag jättemycket asroliga uppdrag genom contentbyrån Oh My!, som lägger ut ett gäng texter i månaden på mig som publiceras i Shortcut och Metro, och som därför oftast handlar om studier eller karriär, dvs två av mina favoritämnen (det är så brett, bara förra veckan pratade jag med en advokatbyrå, ett handbollsproffs och en VD för ett dataspelsföretag).
 
På helgerna fortsätter allt detta, plus att jag, när jag sitter här hemma och det är lite lugnare i mailkorgen, passar på att skriva fakturor, skicka alla fakturor till mamma för att kolla så de är rätt (hur gör alla andra?!), skicka fakturorna till personerna och förlagen jag jobbar med och även gräva omkring på internet och i bok-kataloger för att maila olika förlag om att vi borde jobba tillsammans, och om de håller med mig om att vi borde det så skriver jag också avtalsförslag och PR-planer.

Ja. Detta är det jag gör just nu, och detta är även anledningen till att jag har telefonen på stör ej varje kväll. Jag tycker att allt är SÅ KUL och det kommer inte alltid att vara såhär intense, men det ÄR såklart en omställning att gå från att jobba 09-17 och sedan endast gå på zumba, se Tre Kronor och lägga pärlplattor på kvällarna till detta. Men jag är så stolt över att jag fixar det och framförallt är jag glad för att det är så himla himla ROLIGT. Det är ju på riktigt, för att citera en tänkare från Linköping, kul att vara med.
#1 / / Hanna:

Guu vilket bra och roligt svar!!! Samt tack för uppmärksamheten, hehe<3 Det låter så häftigt, är superimpad av att du fixat denna arbetssituation samt fixar intensiteten! Vi kanske kan fika eller något under bokmässan, det skulle jag tyckt var kul. Kram!

#2 / / Fridah:

Åh tack fantastiska du! <3 JA, det tycker jag verkligen att vi ska göra, såå kul att träffas live efter denna kontakt sedan typ åtta år tillbaka!! <3<3<3