/ Dravel /

Det var det året när alla människor försvann in i sina telefoner, in i sig själva

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Flög av någon anledning inrikes två gånger. (Och gnällde sedan på att det var så varmt i Leksand på jul. Konstigt samband, det där.)
2. Höll du några av dina nyårslöften? Jag hade noll.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Jonna och JW fick Artur! Och så fick Jenny from the block (bokstavligt alltså, hon bodde granne med mig när jag flyttade hit) asgulliga HEDVIG, som föddes 8 mars! Så coolt! Och Annika och Ronnie fick Edison!!
4. Dog någon som stod dig nära? Jinko.
5. Vilka länder besökte du? Grekland! Och Gotland.
6. Är det något du saknade år 2016 som du vill ha år 2017? Ett kid.
7. Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas, och varför? 7 september när vi landade på Zakynthos.
8. Vad var din största framgång i år? Att jag sa upp mig för att fånga lite sol. Fast mest för att det var ett jobb där jag inte längre kände att jag kunde tillföra så mycket mer och jag faktiskt insåg att det var lika bra för samtliga inblandade att jag drog och lämnade plats åt någon ny. Och att jag körde bil i Visby city en fredag i juli. Och att jag SJÄLV lyckades asa den tyngsta och mest otympliga mikron i Västerort sexhundra meter den varmaste dagen i maj, iklädd skinnjacka och fleecestrumpbyxor.
9. Största misstaget? Att stå och tänka på Rederiet under tandborstning så länge att jag glömde att jag tagit ett p-piller innan jag började fastna i hypoteser om vad som skulle hända med Emelie och Carl, därför råkade ta ett till p-piller och fick tillbringa fyrtio minuter i telefonkö till 1177 klockan 22.45. Never forget.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Jag fick hälsporre. Jag hade aldrig trott att en skada kunde påverka ens livskvalitet så mycket men det här är något utöver denna värld. Var sur och ledsen hela hösten för att jag tydligen inte kunde sitta i soffan 24 timmar om dygnet utan var tvungen att använda foten flera gånger per dag och det gjorde så SATANS ont.
11. Bästa köpet? Min luftmadrass i Grekland! Mycket levnadseffektivitet för fem euro.
12. Vad spenderade du mest pengar på? Böcker. Köpte alldeles för många som redan fanns på bibblo för att det var SÅ billigt på Stadsmissionen. 20 spänn för en pocket är ju ingenting men det växer fort när man köper fyra stycken varje vecka.
13. Undrade du något i år? "Who the fuck do you think I am?!"
14. Vilket var årets största u-landsproblem? Att behöva gå den långa Klevgränd-backen upp till kontoret.
15. Gjorde någonting dig riktigt glad? Det har varit ännu roligare att hänga med Kate och Caesar i år, de är så KUL och jag var så happy_tjej_92 varje gång jag fick göra det. Blev även happy_tjej_92 av att sticka, och när jag kom in i en ny pärlplatteperiod. För att inte tala om av att ligga på balkongen och läsa böcker. Dessutom hade jag några ensamma kvällar i våras för första gången på ett år, det var så mysigt för jag hade glömt hur man gjorde! Men mest att jag fick börja på Skugge&co.
16. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2016? ”Hold up” – Beyoncé (plus alla på "Lemonade"), ”Tre flaskor till” – TUAI, ”Vi är inte längre där” – Kent, ”Me Myself and I” – G-Eazy feat. Bebe Rexha, ”Lazy Love” – Chloe X Halle, ”Förlorat dig” – Frida Hyvönen (plus alla på "Kvinnor och barn"), ”Sing Me Out” – Ola Salo feat. Peter Jöback, ”Granit och morän” – Lars Winnerbäck, ”Used To Love You” – Gwen Stefani, ”Dying For You” – Otto Knows, ”Hold Tight” – KALK, ”Alla in” – Herbert Munkhammar & Michel Dida, ”Shout Out To My Ex” – Little Mix, ”Work” – Rihanna.
17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? På våren var jag high on life varje dag, på hösten efter Grekland var jag också glad men mest uppgiven över att jag hade ont överallt hela tiden. 
18. Vad önskar du att du gjort mer? Vunnit på EM-tipset. Och gått på spa med Soph.
19. Vad önskar du att du gjort mindre? Tippat England.
20. Hur tillbringade du julen? Körde runt Tällberg med pappa, tog powernap INNAN Kalle Anka började så jag orkade se det utan min vanliga three o'clock coma, bar spetskaftan med stjärnor på.
21. Vilken var årets skrattfest? "After me she had a millionaire who bought her trips to Lundun and Parrii."
22. Blev du kär i år? Ja, i Noora Amalie Saetre.
23. Hur många one night stands? Femhundratjugofemtusensexhundra.
24. Favoritprogram på TV? Springfloden, Skam, Tjockare än vatten. I övrigt tittade jag på O.C, Gilmore Girls, Starke man, Skärgårdsdoktorn, Svenska hjärtan, c/o Segemyhr och Tre Kronor.
25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? William Magnusson.
26. Bästa boken du läste i år? Jag läste om "Underdog" av Torbjörn Flygt och JÄÄÄLAR vad bra den var! Ännu bättre än när jag läste den första gången 2007. Och självklart Harry Potter-böckerna som jag läser om just nu (är på femman och hittar nya grejer varje gång jag läser dem!).
27. Största musikaliska upptäckten? Jag har lyssnat ovanligt lite på musik i år för jag har antingen lyssnat på poddar eller bara velat ha tystnad, jag har inte fått nog av tystnad det här året. De största podd-upptäckterna i år är: En förbannad podd, Mellan raderna, Kentpodden, Josefin & Vanja, Best of Friends, Rättegångspodden och Josefinito Pod.
28. Något du önskade dig och fick? En GIANT vetekudde som man kan ha runt nacken! Jag har längtat så länge (jag råkade ju elda upp den förra i mikron) och äntligen är den min.
29. Något du önskade dig men inte fick? Att ingen köpte något till mig.
30. Årets bästa film? ”Suffragette”!
31. Vad gjorde du på din födelsedag? Vaknade på hotell i Skanstull som O bokat i hemlighet (<3), åt J-O-R-D-E-N-S godaste hotellfrukost, åkte på laserdomekalas i Örnsberg (jag och Caesar fyller år samma dag!), åkte hem och läste Harry Potter, åt tacos, såg Harry Potter, sov som ett BARN.
32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Om zumban funnits kvar på gymmet, alla gruppträningspass la ner i augusti och det var så sorgligt.
33. Hur skulle du beskriva din stil år 2016? Fullständigt ointressant. Hade på mig precis samma saker som 2015, orkade inte/ville inte/hade inte råd att förnya mig på något enda sätt. Jag köpte extremt lite kläder i år och jag har aldrig haft en mer anonym sommar stilmässigt. Svarta vanliga shorts och helvit t-shirt var det jag bar ungefär varje dag.
34. Vad fick dig att må bra? Att jobba i ett matriarkat med de bästa kollegor jag haft sedan 921203, att sommaren var så solig, att i november sätta upp en ljusslinga i vardagsrummet så dörrkarmen till köket numera ser ut som styling-ägget i "Småstjärnorna".
35. Vilken kändis var du mest sugen på? Jag vill bara att Frida Hyvönen ska typ... bo hos oss! Kan ingen fixa det?
36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Trump vs Clinton. MEN NEJ!
37. Vem saknade du? Alla zumbainstruktörer </3
38. De bästa nya människorna du träffade? Josefine och Olivia som ledde tjejgruppen med mig! 
39. En värdefull läxa du har lärt dig i år? Panta rei.
40. Citera en sångtext som summerar ditt år: "Work work work work work work" - Rihanna.
41. Två som nästan heter lika men varit olika bra under året: Kent och Kent Ekeroth.
42. Två som nästan heter lika och som båda är ganska obra: Luke Danes och Dr Luke (har bara sett första Gilmore-säsongen så Luke kanske blir jättebra senare men hittills är han SÅ TRADIG).

2016 bästa: Att både jag och O hade jobb vi tyckte om, att jag läste så mycket i somras, att vi åkte till Grekland och att jag därför fick ligga på luftmadrass med en bok i en vecka!
2016 värsta: Att gymmet la ner alla gruppträningspass.
2016 snyggaste: Mina baddräkter från Beyond Retro.
2016 fulaste: Kanske Kerstin Weigl har någon åsikt?
2016 varmaste: Min polarjacka med giant huva, jag ser ut som en dementor! 
2016 kallaste: Alla kontor jag var på. Och vår lägenhet i januari när det var snökaos och rysskyla och typ arton grader inomhus och jag satt i soffan i Onepiece och kved ”det är inte VÄRDIGT!” medan Oskar försökte lufta elementen. #relationshipgoals
2016 bästa mat: Våfflor. Har alltid älskat det men det spårade fan i år.
2016 smärta: Hälsporre. Ursäkta upprepningen men fy fan vad ont det gör.
2016 bästa dryck: Lemonade. (Och fresh squeezed orange juice.)
2016 resa: FLASH: Grekland! Och faktiskt bilresan hem från Skåne i maj. Sorglig anledning, fin resa.
2016 låt: Alla ovanför.
2016 film: Bring It On för att den äntligen finns på Netflix!
2016 uttryck: BOY I DRANK IT.
2016 besvikelse: Att ha 38 grader i Prideparaden och börja se svarta prickar framför ögonen så jag, efter att ha satt mig rakt ner på marken två gånger på en halvtimme, fick ge upp och gå hem. Och Håkan Hellströms nya album, vad hände ens?
2016 förändring: Att vårt Ica gick från kass sunk-affär till megafin storbutik MED SJÄLVSCANNING <3<3<3
2016 drog: Tystnad och doftpinnar.
2016 kläder: MTV-tröja och guldväska.
2016 hangout: Atlasgatan, Vällingby city, Klevgränd, Smedshagen. När jag tänker efter rörde jag mig verkligen BARA i dessa områden det här året.
2016 subkultur: Luftmadrass.
2016 budget: Tre flaskor till.
2016 överraskning: Att Kalla Fötter gjorde comeback!
2016 djur: Pussies against Trump.
2016 bråk: #freekesha
2016 vapen: Brock Montpetit.
2016 konsert: BEYONCÉ på Friends hallå! Bubblare: Alcazar Disco Defenders, Mando Diao i Dalhalla och Kents sista spelning.
2016 citat: "Det var inte förrän jag fyllt 24 som jag äntligen förstod att det viktigaste vi har i livet är blod på blod" - J. Berg.
2016 saknad: Alla i min familj hela dan varje dag, ville typ inte göra annat än att vara på Goesisland Street alternativt Hildebergsvägen all day all night?
2016 person: Becky with the good hair.
2016 ord: Attentat.