/ Dravel /

Och när hon ringer mig och säger mig att allting kommer att ordna sig

Alltså jag vet att jag tjatat om dem i fyra års tid nu, men: Det finns på riktigt inget som ger mig mer hopp om den kommande generationen än Mathilda & Andrea. Jag har älskat deras podd sedan de släppte sina första avsnitt och för varje vecka tycker jag att de blir bättre och bättre. De är i preciiis den åldern när man blir medveten om saker man inte tänkt på tidigare och börjar analysera sin omvärld på ett nytt sätt och det är så himla spännande att lyssna på deras nya tankar.
 
Jag har alltid tyckt om dem för att de är två så himla bra, vettiga och... vanliga tjejer. De gick på gymnasiet när podden började, åt lunch på Vapiano på helgerna, pratade om vikten av bra betyg och tyckte om att baka. Sedan tog de studenten och skaffade vanliga jobb på bank eller i receptioner, och nu jobbar båda med sociala medier men är fortfarande helt vanliga, de bor i tvåor i förorter och åker till Ikea och CityGross för att handla och ibland är de hemma hos sina föräldrar... Det är så VANLIGT och jag tycker så mycket om dem för det. Att det finns INFLUENCERS som inte åker till L.A en gång i månaden utan som skriver om livet som 20-årig tjej i Stockholm.
 
I alla fall. Nu har Mathilda och Andrea släppt en ny poddserie, som heter Var Femte Kvinna och handlar om sexuella övergrepp! De ska släppa fem avsnitt i rad och prata om erfarenheter av just övergrepp och trakasserier, och så har de bjudit in olika gäster som har historier om det att berätta. Och detta i en podd som har hundratusentals lyssnare.
 
Det är helt fantastiskt att dessa 21-åriga tjejer vågar göra något aktivt för att sprida kunskap, något mer än att lägga upp en GRL PWR-quote på Instagram (vilket såklart inte är fel men som många medier och profiler gör idag och sedan fortsätter att agera på ett sätt som precis alla förlorar på).
 
Det finns hopp.