/ Dravel /

Hell, I was in Greece!

Vi åkte till Zakynthos och det var något av det ljuvligaste jag varit med om. Sol, luftmadrass, böcker, vila och inget internet. Jag hade längtat efter detta så himla länge och eftersom jag inte varit på solsemester på över tio år hade jag enorma förväntningar på att det skulle vara som i Sällskapsresan. Jag ville ha klyschorna och det fick jag.
 
Barnfamiljer, solkräm med kokosdoft, poolbar som spelade Antique-covers, romantiska komedier som visades på flyget, väntan vid bagagebandet, infobroschyrer från guider, skånska femtioåriga par som jag helst ville ta med mig hem i all evighet, solhatt, oändliga gator med souvenir-affärer - hela kittet var med.
 
Såhär såg det ut:
 
 
Jag var så pepp när vi skulle åka att jag inte ens tyckte att det var jobbigt att gå upp klockan två på natten. Här är vi på Arlanda 04.30 ungefär och jag är SÅ lycklig. (Hur jag visste att det skulle bli en bra resa: När personalen ropade upp vilka platser som fick gå på planet i vilken ordning och sa "och så är ni som har platser på rad 20 till 32 välkomna, rad 20 till 32" och jag vrålade "JAG GAV DIG ALLA ÅÅÅÅR DU FICK ALLT FRÅN TJUUUGIII TILL TRETTIITVÅÅÅÅ" och tänkte att Kruno var med oss.)
 
 
Och så kom vi till vårt hotell. Den här resan har "Drunk in love"-citatet "BOY I DRANK IT" varit min recension på om något är bra eller inte. När det var sol, när jag paddlade ut med min luftmadrass, när jag låg i poolen på luftmadrassen och höll i mig i kanten med ena handen och höll i boken med den andra, när någon mat var god, när jag fick in en bra träff i biljard... allt som var bra konstaterade jag med de orden. Första "Boy I drank it"-momentet var det här: Att flyg och buss och incheckning gick bra, att ha lämnat väskan, kastat av sig strumpbyxorna, hoppat i baddräkten och dragit på sig shorts för att gå ut och köpa en luftmadrass och sedan kasta sig i vattnet - och efter tre års charter-längtan äntligen komma ner till hotellets gård med tillhörande strand och bara blicka ut över solen och medelhavet. 

 
Pool i solnedgång. NI SER JU.
 
 
Såhär gulligt var vårt hotell i äkta 90-tidigt-00-talskänsla.
 
 
Kvällsmyz på balkongen: Kex-med-vaniljfyllning, Yatzy och kass brittisk skvallertidning. <3
 
 
Andra dagen var mer miserabel.
 
 
ALLTSÅ. Det regnade och åskade så mycket att telefonlinjerna brakade samman och hotellet varken hade el eller vatten. Vi sov, läste böcker och nämnda kassa skvallertidning istället.

 
Men efter regn kommer fan solsken alltså. Det SPRACK UPP och då drog vi ut och kollade på barbiehus-hotellen i hoodet.
 
 
Och så på kvällen drog jag ut med min bästa vän luftmadrassen! Vi var helt själva på stranden för det var mulet (men typ 30 grader varmt ändå) och vågorna var ashöga och jag vrålade "SURFBOARD SURFBOARD" (måste sluta lyssna på "Drunk in love") och var high on life.
 
 
Nästa dag var det sol från morgon till kväll! Såhär glad var jag över det. (Tack Beyond Retro för att ni säljer så många baddräktsklänningar, jag behövde aldrig ta på mig några COVERUPS när jag skulle äta lunch eller gå in på toa i receptionen.)
 
 
På kvällen såg jag ut såhär.
 

Restaurangen delade ut underlägg med parlör på och sa "learn some Greek" och jag ba OKEJ och satt som Tsatsiki och vrålade "KALIMERA KALISPERA KALINIKHTA!". (Fick tyvärr aldrig tillfälle att fråga "Vill ni dansa?".)
 

Souvlaki forever in my heart.


Detta är precis när jag fått in maten och måste sätta upp håret för att kunna sluka allt på tallriken. Ni ser ju den målmedvetna blicken.


Vi har, exakt som min familj alltid hade på Kanarieöarna back in the days, haft biljardturnering hela veckan. Oskar vann med 14-1. Jag var en lika värdig förlorare som Alexander Skarsgård när de spelar tennis i Hundtricket.

 
Men det var roligt ändå.
 

Vår utflykt på resan var att gå in till Zakynthos stad, typ tre kilometer. Det kändes dock som sjutusen eftersom det var typ tjugoåtta grader varmt och stekande sol, men titta vad fint det var när vi stannade för paus!


Lyckligt_par_08 som kommit fram till målet (och glömt ställa in autofokus).


Backstreet's back ALLRIGHT!


Oskar såg den här skylten och sa "Story of your life". Jag kunde inte protestera.


Uppe tidigt, dricker smoothies. 



Sedan kom vi tillbaka till hotellet, åt lunch och badade och såhär pigg var jag efter det.


Sista morgonen var utsikten från vårt rum såhär fin.


Oskar fick ta ur luften ur luftmadrassen för att jag inte klarade det, och när jag sa "jag vill ha med den heeem" klappade han mig på axeln och sa "den har det bättre där den är nu". Här tar jag farväl.
 
Sedan åkte vi hem och jag läste "Underdog" av Torbjörn Flygt (EXAKT lika bra som 2007 om inte bättre, jag lånade "Outsider" på bibblo igår och den har också POTENTIAL) och nu tvättar jag och packar om för att dra till Bokmässan på torsdag!
 
Zakynthos och Göteborg. Tack livet, som det heter.