/ Dravel /

Gott nytt år vill du kramas?

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? En massa grejer, bland annat var jag i Göteborg TVÅ GÅNGER, och båda gångerna stannade jag längre än tjugo timmar.
2. Höll du några av dina nyårslöften? Jag hade noll.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Jonas och Sona utökade Klingbornklanen med Björn!
4. Dog någon som stod dig nära? Nej.
5. Vilka länder besökte du? England, som jag fuckin' FLÖG TILL HELT SJÄLV!
6. Är det något du saknade år 2015 som du vill ha år 2016? Ett kid.
7. Vilket datum från år 2015 kommer du alltid minnas, och varför? 13 november för att världen visade sig från sin äckligaste sida.
8. Vad var din största framgång i år? Typ att jag flög själv! Lyckades fixa både Pridefestivalande, artikeldeadline, krönikedeadline, två poddklippningar, leksandsbesök och utlandspackning på fyra dagar (O var i Frankrike och vi skulle mötas på Heathrow för att därifrån åka till Brighton tillsammans), för att sedan avsluta det hela med att SJÄLV åka ut till Arlanda, checka in väskan, gå igenom säkerhetskontroller (med sms-guide från Frans), hitta rätt gate, hitta rätt flight, sätta mig i planet, bryta ihop av rädsla för att flyga samt landa på Heathrow, följa skyltarna, gå igenom passkontrollen, hämta ut min väska som kom en halv sekund efter att jag kom till rullbandet och samtidigt säga HÖGT "om jag inte är nummer ett säg vem FUCKING är det?", hitta Oskars bagageband, gå till det och där möta upp honom! I run this mothaf world.
9. Största misstaget? Att för ett ögonblick tro att det finns något som helst annat än friskhet och glädje som spelar roll i detta liv.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Brighton-resan var ju fantastisk på alla tänkbara sätt men att dra med sig en LUFTRÖRSKATARR hem som satt kvar i nästan två månader var väl kanske ingen höjdare. 
11. Bästa köpet? Brighton-resan. Och AMOR AMOR-parfymen på flygplatsen (jag har den varje dag och lever som om det var 2004 igen!).
12. Vad spenderade du mest pengar på? Brighton-resor och nagellack.
13. Undrade du något i år? "Äre Hulander?".
14. Vilket var årets största u-landsproblem? Ombyggnaden av gröna linjen.
15. Gjorde någonting dig riktigt glad? Brighton-resan igen, och att bokavdelningen på jobbet gick bra!
16. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2015? Okej håll i er nu: "Champagnetango" - Frida Hyvönen, "Höru mej bae (Remix)" - Michel Dida, Cherrie, Sabina Ddumba, Seinabo Sey, Mapei, Silvana Imam OCH Zara Larsson (alltså youtubeversionen), "Die Distance" - Frida Öhrn, "Amazing" - TUAI, "Hello" - Adele, "Love Yourself" - Justin Bieber, "Bitch Better Have My Money" - Rihanna, "Pretty Girls" - Britney Spears och Azalea Banks, "Snutansikte" - Jonas Bergsten, "Come Holy Spirit" - Ola Salo, "Rhythm Inside"-  Loïc Nottet, "Bish Ja E Baws" - Linda Pira, "Trap Queen" - Fetty Wap, "Black Magic" - Little Mix, "Did You Know I Was In Love With You" - Martin Luuk, "Pretend" - Seinabo Sey, "Dansa så" - Laser & Bas, "Europa" - Love Antell, "Fucking Bitches In The Hood" - Death Team, "Nothing But A Heartbeat" - Say Lou Lou, "Förståru?!" - Ison & Fille, "Leevi & The Leavings" - Vasas Flora och Fauna, "Zig Zag" - Sjukstugan feat. Skizz, "Disponibel" - Avtalet, "Countdown" - Beyoncé.
17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare. 
18. Vad önskar du att du gjort mer? Målat i målarbok.
19. Vad önskar du att du gjort mindre? Haft folk i min närhet som var sjuka.
20. Hur tillbringade du julen? Genom att tvärbromsa för TRE ÄLGAR som gick rakt över vägen i Tällberg?!
21. Vilken var årets skrattfest? "Äre Hulander?".
22. Blev du kär i år? Petter har klargjort att jag och Adam har en office romance, speciellt när han bestämde att en av releasefesterna vi var på i december egentligen var "en svensexa inför #adamochfridah2015" (bland annat stod vi och pratade och Adam sa en så fin grej att jag kramade honom och Petter kom fram och vrålade "JAG SER NOG HUR TUNGORNA SLIRVAR UTANFÖR MUNNEN!!!!", alla som sett Rederiet kan ju förstå hur kul det är att vi tydligen jobbar med Per Silver).
23. Hur många one night stands? Femhundratjugofemtusensexhundra.
24. Favoritprogram på TV? Jag har ju bara sett serier som inte sänts i år! Bland dem var det Varuhuset och Rederiet, och det jag hunnit se av Gossip Girl. Men av det som gått i år har jag gillat Jordskott (fast jag vågar knappt tänka på det för det var så jääla äckligt), Solsidan, Big Brother och Idol. Oerhört spännande val.
25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Jag hatar ungefär noll människor men om det är någon jag är mycket argare på nu än för ett år sedan så är det den fullkomligt kassa barnmorskan i Vällingby som sa min vikt tio sekunder efter att jag sagt att jag inte ville veta den på grund av tidigare problem med mat. Kan man inte rappa ska man inte rappa, PUNKT. Och på killen i hissen som tafsade och blockerade dörren när jag skulle gå ut.
26. Bästa boken du läste i år? Jag tänkte skriva "HUR ska jag kunna välja?" men det är egentligen enkelt: "Högre än alla himlar" av Louise Boije af Gennäs. Jag stod där på centralen i Göteborg och skulle hitta tre pocketar, och så såg jag denna och tänkte jag "den här verkar ju bra" och så visade den sig vara topp tre de absolut bästa, mest fängslande, gripande och magiska böcker jag någonsin läst. Har inte ens ORD för att beskriva den.
27. Största musikaliska upptäckten? Adam har lärt mig så många bra låtar så ni kan inte ana. Men i stort kanske det är Beyoncé, för jag har alltid tyckt om hennes hits men först i år har jag, tack vare zumba-Frida, börjat lyssna på hela album med henne och jag tycker så mycket om dem.
28. Något du önskade dig och fick? Mitt dröm-armband av Oskar! Jag har det på mig varje dag och tittar på det och ler lyriskt.
29. Något du önskade dig men inte fick? Inte mycket, när Lisa frågade vad jag önskade mig svarade jag "men typ tandkräm och sådant, sådant tråkigt som vi köper hela tiden", och på julafton öppnade jag ett paket med typ tjugofem tuber Pepsodent! <3<3<3
30. Årets bästa film? Men "Trevligt folk" såklart hallå.
31. Vad gjorde du på din födelsedag? Hade dealat till mig sovmorgon på ett ytterst sneaky sätt (föreslog att vi skulle börja 10.30 och låtsades att det var av hänsyn till att Adam och Petter skulle vara bakfulla från eventet kvällen före, men det var ju bara för att jag själv ville börja senare när jag fyllde år) och vaknade av att Oskar spelade "Countdown", öppnade armbandet, fick en Rederiet-tröja och skärgårdsbåttur på jobbet, kom hem, åt hemmagjord pizza, såg "Ensam hemma 2", började på Martina Haag-boken, somnade som ett mycket litet barn.
32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Om det inte regnat på Pride.
33. Hur skulle du beskriva din stil år 2015? Jag hittade äntligen tillbaka till färger igen! Jag har haft så tråkiga kläder i några år nu men så i maj fick jag nog och började köpa blommiga shorts, donut-tröjor, solroshårspännen och hamburgerringar igen. 
34. Vad fick dig att må bra? Jag avslutade en massa grejer i år och det visade sig vara mycket bra av många olika anledningar. I oktober döpte jag 2015 till The year of ripped off band-aids och så ska det fortsätta 2016. Om jag märker att något tar mer än det ger så ska jag försöka ta bort det ur mitt liv innan det blir för jobbigt. Herrå.
35. Vilken kändis var du mest sugen på? Jag vill så gärna att Beyoncé ska finnas i min närhet!
36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Flyktingkatastrofen. Otippat.
37. Vem saknade du? K-Gid. Och så längtar jag SÅ mycket tills Amilli flyttar till Stockholm, jag vill att det ska ske prick exakt nu.
38. De bästa nya människorna du träffade? Adam Den Lille forever in my heart.
39. En värdefull läxa du har lärt dig i år? "Det finns plåster som man måste riva av", som Oskar Linnros sa.
40. Citera en sångtext som summerar ditt år: "Nobody really cares if you don't go to the party" - Courtney Barnett.
41. Två som nästan heter lika men varit olika bra under året: Jonas Bergsten och Jonas Bergqvist.
42. Två som nästan heter lika och som båda är ganska obra: Mr Cool och Markoolio.

2015 bästa:
Att alla är friska och tillsammans och glada. Och att Khemiri släppte en ny bok. Och att Frans flyttade in i vårt hus!
2015 värsta: Jag kan ibland känna att turen jag tog med de plötsligt totaltrasiga bromsarna på min bil var lite obehaglig.
2015 snyggaste: Vårt julpynt i läggan.
2015 fulaste: Mall of Scandinavia. Att den byggdes, att det blev kaos under öppningen, att de stämde Västerbron för upphovsrättsintrång för att de skrev en låt som hette "Mall av Skandinavien" (PLEASE).
2015 varmaste: Eriksdalsbadet i slutet av juni.
2015 kallaste: Vårt kontor är, till skillnad från Grotesco, inte den plats jag gillar bäst för det var tolv plusgrader i december.
2015 bästa mat: Oskars soltorkadetomater-röra, CIRKA det godaste jag ätit.
2015 smärta: Att, fyra dagar efter mitt första och enda tabata-pass, åka in till Sankt Görans akut med tryck över bröstet och göra EKG och en miljon prover och sedan få höra att det var bröstkorgsinflammation som man "kan få om man till exempel tränat mycket". Jag åkte alltså in till Sankt Görans akut för TRÄNINGSVÄRK. Stelt.
2015 bästa dryck: Allt utom Celsius.
2015 resa: FLASH: Brighton.
2015 låt: Alla ovanför, plus en miljard zumbalåtar som "Shake señora" och "Monster winer".
2015 film: Som sagt, "Trevlig folk" alltså! Och "Svenskjävel". Och så blev jag fast i "Titanic" under våren. Rimligt.
2015 uttryck: Bow down bitches.
2015 besvikelse: Att Ola Salos soloplatta inte blev den hype jag trodde och ville. 
2015 förändring: Att sluta i Metro efter sex år kändes konstigare än jag trott, men också bättre.
2015 drog: Rena lakan, BODY SCRUB och min giant kudde som jag köpte efter mitt augusti-löfte om att "Varje dag ska vara en hotellvistelse".
2015 kläder: Täckbyxor på väg hem från events (alla skrattar åt mig på dagen när jag kommer till jobbet i dem men så blir det kväll efter events och det är en minusgrad och så hoppar jag bara i Jofa-täckisarna över nylonsen och plötsligt avundas de mig, men då vrålar jag bara "WHO'S LAUGHING NOW?!" och susar iväg med tåget hem, eller ja, jag vrålar "WHO'S LAUGHING NOW?!" och så susar innerstadsjävlarna iväg med tåget hem och jag måste stå kvar och vänta på mitt förortståg i en kvart MEN jag är i alla fall varm i den kvarten!).
2015 hangout: Atlasgatan, Vällingby city.
2015 subkultur: Bokmingel.
2015 budget: Jag vet inte hur många gånger i år jag har sjungit "Sitter på kontoret, bitch ja e boss kasta parana på bordet, du kan snacka på men jag har det sista ordet, om vi ska göra business dubbla arvodet."
2015 överraskning: "HEJ Fridah!" på Bokmässan.
2015 djur: Björn.
2015 bråk: Ubongo-gate.
2015 vapen: Hotellkudden.
2015 konsert: ALCAZAR på Allsång på Skansen! Sirviöst, det var länge sedan jag blev så medryckt av en shåww, jag är SÅ glad att Soph orkade masa sig iväg med mig för jag var så lycklig över att få se dem.
2015 citat: Detta:
 
 
2015 saknad: Kvarnsveden's finest.
2015 person: Renate Dahlén.
2015 ord: Terrorhot.