/ Böcker /

Med Stockholm skyline för mina fötter

The mighty Hanna E Lindberg skickade sin bok "Sthlm confidential" till mig i veckan. Den handlar i stort sett om pengar, hot och media. (Story of my life.) Handlingen kretsar kring journalisten Solveig, som fått sparken och blivit vänd ryggen av hela branschen efter en ogenomtänkt publicering.
 
Nu jobbar hon på restaurang medan hon försöker dra trafik till sin blogg Sthlm Confidential och därmed göra sig till en populär journalist igen. Parallellt med Solveig får vi följa Lennie Lee, som driver en HERRTIDNING som håller på att gå käpprätt åt helvete eftersom upplagan bara sjunker och sjunker. Lennie driver runt i Stockholms klubbliv och har sex med modeller och köper middagar och drinkar för ungefär ten million dollars och gör med andra ord precis allt som mäktiga mediemän i sådana här stories alltid gör och det är därför man inte tycker om dem och deras makt.

 
När modellen Jennifer Leone en kväll hittas död dras både Solveig och Lennie in i en tillvaro som ingen av dem kan ta sig ur trots att de vill, och när vägen börjar kantas av utpressning, ryktesspridning och svartsjuka fortsätter allting att dra ihop sig till en panik-situation som får läsaren att sitta med andan i halsen och vända blad efter blad efter blad efter blad.
 
Jag gillade verkligen "Sthlm confidential" av anledningen att jag verkligen inte gillade karaktärerna. Jag tyckte så himla illa om Lennie och hans beteende och värderingar, och om man känner så starkt för en karaktär så är det ett tecken på att författaren lyckats. Hanna E Lindberg har ett helt sjukt driv i den här boken och trots att jag aldrig varit inblandad i mord på modeller eller att ordna fester för miljonbelopp så upplevde jag verkligen känslan av att paniken kryper sig på och det kröp i kroppen under vissa delar av boken för att det kändes som att på nästa sida kommer exakt allt att gå åt helvete.
 
"Sthlm confidential" får fyra av fem hårband.