/ Böcker /

I dare you to kiss me

Åh jag läste en så ljuvlig bok igår! Jag hade beställt "8 saker du aldrig skulle våga" av Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg och hade ashöga förväntningar eftersom jag gillade Eva Sussos böcker om Hanna som kom på det väldigt tidiga 00-talet och Moa Eriksson Sandbergs "Söta pojkar är bara på låtsas".
 
Igår vid 12.30 meddelade min mobil att jag fått ett paket från Adlibris, och igår 22.00 hade jag läst ut "8 saker du aldrig skulle våga". Den handlar om ett kompisgäng som skriver utmaningar till varandra som man inte får backa ur. Det är till exempel "sno Daniel Knutssons kalsonger", "köp kondomer på Ica" och "fota din rumpa och sätt upp på skolans anslagstavla".

 
Under utmaningarnas gång spårar såklart både det ena och det andra och man får ta del av tjejernas tankar och känslor och identitetskriser, och det är det här som är så fint med boken. Det är så mycket systerskap och normbrytning och feminism som är så snyggt framfört att jag blir helt stum av beundran inför Susso och Eriksson Sandberg. 
 
Språket har en helt fantastisk tonårsfeeling och jag känner så mycket för alla karaktärer och det är ett sådant tempo i boken att jag knappt hinner andas förrän den är slut.
 
"8 saker du aldrig skulle våga" får fyra av fem Madicken-kängor.