/ Böcker /

Och Satan trycker play

Nu är det längesedan jag skrev något om böckerna jag läser här! 

När jag åkte hem från mellon i Göteborg var jag glad över att helgen gått så bra och ville köpa en present till mig själv, så jag åkte från hotellet en timme innan tåget skulle gå för att jag skulle ha tid på mig att gå och glo inne på Pocket Shop. Där hittade jag den ultimata boken som jag dessutom haft på min läslista ett tag: "Hämnden bär Prada" av Lauren Weisberger!

Jag har inte läst "Djävulen bär Prada" men jag har sett filmen och när jag nu hittade uppföljaren i bokform var jag ungefär som Rudolf i "Sunes jul" när han hittar den perfekta julgranen och lyckligt vrålar "BJÄLLERKLANG!". Jag älskade nämligen den här boken.

Den handlar om Andy, huvudpersonen i "Djävulen bär Prada", som tillsammans med sin dåvarande mardröms-kollega Emily nu har dragit från Miranda Priestleys hemska kontor och startat en egen bröllopstidning som går som på räls, tills en dag de får ett erbjudande från Miranda som påverkar både deras tidning och deras själar.
 
 
En grej som jag älskar extra mycket är att Lauren Weisberger får läsaren att känna sig så smart, för man räknar ut saker som tar Andy typ hundra sidor att inse. Jag utgår från att det är ett medvetet drag av Weisberger, för jag kan ju bara tala utifrån mig själv men jag som läsare satt och hetsvände blad och försökte telepati-vråla "men när ska du FATTA?!?" till Andy. 

Och i övrigt innehåller den allt annat som man trodde att den skulle göra: New York-skildringar, kärlek, vänskap, karriärsbeskrivningar och kläder.

"Hämnden bär Prada" får fyra av fem tamagotchis.