/ Böcker /

It's a book that's just a book

Jag fick låna "Supernova" av Marika King av mamma senast jag var hemma. Hon sa att den var "urflippad" men jag tyckte att baksidetexten lät intressant.
 
Boken handlar nämligen om Lisa från Ludvika som går ut Handels med straight A:s. Hon får ett drömjobb på en konsultfirma och blir en businesslady som jobbar en miljon timmar om dygnet, samtidigt som hon inleder ett förhållande med en gift man. Läsaren får följa Lisas ständig växande ångest och stress men även hennes vägran att ta in vad det är som håller på att hända med hennes kropp och psyke. 

 
Jag både gillade och ogillade "Supernova". Jag kan absolut tycka att det är underhållande att läsa böcker om workaholics och historien i boken är medryckande, men samtidigt blir jag så irriterad när jag läser den för denna workaholic-skildring sätter upp den hetsiga jobbkulturen på en piedestal, även om det verkligen inte är medvetet från författarens sida så kretsar ofta handlingen kring omgivningens (ibland underliggande) stora imponering av hur karaktären ORKAR jobba så hårt hela tiden.
 
I vilket fall som helst: Boken gav mig inte speciellt mycket. Det är en helt okej bok med en helt okej handling och helt okej karaktärer och helt okej språk.
 
"Supernova" får två av fem hemmagjorda hamburgare.