/ Dravel /

Scooby-doo-woop-heeey kom igen, det kan ju bli en dubbel-CD!

Jag satt igår och hetsade Oskar att kolla på Ctrl Alt Delete My Heart-videon för att "den är så snygg och låten är så sjuuukt bra". Då suckade han och sa "men jag kan ju göra en hel platta med bara tekniska referenser och så skulle ju du älska det".
 
Och så är det ju lite.
 
Ett urval av mina favvocitat:
 
"Du kom hem rätt sent, jag var redan sur, du sa att batteriet hade laddat ur" - Kärlek Slutar Alltid Med Bråk - Ludwig Bell
"Som en SVT-dokumentär om ett lyckligt par som glidit isär" - Kärlek Slutar Alltid Med Bråk - Ludwig Bell
"Så stanna klockan, ta en timeout, spara spelet, vi har har bara ett halvt liv kvar" - Min Värld - Kent
"Som om jag vore boskap från OK Corral så lyser din nya status så kall" - OK Corral - Stiko Per Larsson
"Stjärna en stjärna, vill du bli en stjärna och tindra på iskalla himlen" - Under Isen (Ligger himlen) -  Stefan Sundström
"Skickar får ett sista text, farväl är för enkelt på sms" - Idioter - Markus Krunegård
"Dåliga bandet jag tycker inte om er, men ni täcker över ljudet av sms som aldrig kommer" - Dansa fastän - Säkert!
"Nu har alla en sexspalt och en internetsida, nu är alla en jättesnygg Sidan 3-kille i Frida" - Nu Är Alla Små Stjärnor - Lars Winnerbäck 
"En bloggkommentar, keep up the good work" - Plötsligt Händer Det Inte - Vapnet


ALLT sådant här är så snyggt. Allt som har med referenser till eh, ja, teknik eller tv-program (Sundström-låten är alltså till Sikta Mot Stjärnorna-låten, VÄL?) eller trender eller AKTUELLA HÄNDELSER eller sånt vinner automatiskt mitt hjärta. Vilka låtar har jag missat? Jag tänkte göra en fin spellista med låtar som innehåller sms, tv, hemsidor, aktuella personer eller händelser och sånt här.
 
Vilka låtar ska jag ha med?
 
 
#1 / / Ulrika:

Måste bara påpeka att Krunegårdcitatet kommer från Idioter, inte Det är ett idogt jobb!

#2 / / Fridah:

Men GUUU, jag det var ett Idogt-citat där från början ("livet bara blir, det skrämde andan ur mig sen gömde jag mig i ytterfil") och så kom jag på det här samtidigt och GLÖMDE det andra citatet OCH att ändra titel. Shame on me, folk kan ju tro att jag inte kan min Kruno!

#3 / / Anna:

Några förslag:

Defrag my heart - Britta Persson ("What I need is a program that could defrag my heart")

Reconsider me - Moneybrother ("I know that signal, that's a call on the other line, and your boyfriend would sure check that out, but I'm not that kind")

Idiot - Ludwig Bell ("Du är glad, det har jag sett nu på din statusrad")

The Call - Backstreet boys ("I said again, you're dropping out, my battery is low")

Push-Up - Doktor Kosmos ("Nu är vi med i ett program på Z-tv som heter Västmannagatan 44 A" <- en av flera referenser i denna låt)

Utbildningen - Doktor Kosmos ("Han sa: 'TV 3:s nyheter tycker jag är bra'. Det blev en ruggigt pinsam stämning")

#4 / / Fridah:

Anna: Åh, Doktor Kosmos har sååå många bra referenser i sina låtar. Glömde ju Raymond & Maria: "Jag har en dold talang som ingen här kan se, nu ska jag visa den för någon på TV3"!

#5 / / Anna:

Haha ja vad bra! Även Jens Lekman känns som en person som har en del sånt här med i sina låtar.

#6 / / Fridah:

Eller hur, jag visste inte ens var jag skulle börja när det gällde honom. Fyra album = 40 000 miljarder referenser!

#7 / / Matilda:

Navid Modiri & Gudarna - Telefonsvararen, "Det här skrev jag för din telefonsvarare. Jag har inte lång tid på mig, max fyra minuter kvar. Tar det mer än så kan du väl snälla ringa upp, så jag kan fortsätta berätta allt som jag har glömt."