/ Dravel /

I spin around the door to make sure that it's locked

Igår berättade jag för Madde och Frans om rutinerna man (jag och/eller Oskar) måste gå igenom innan man får lägga sig i denna lägenhet. Efter att jag pedagogiskt informerat dem om denna svarade Madde "alltså kan du inte skriva ett blogginlägg om det där?". Så det gör jag nu.
 
Så kompisar, jag ger er GUIDEN TILL SKYDDSRONDEN (ja jag kallar den så) som måste göras här på Piazza Hässelby varje kväll innan man lägger sig:

BÖRJA I KÖKET:
- Dra ur sladden till mikron.
- Kolla så spisen är av.
GÅ IN I VARDAGSRUMMET: 
- Dra i balkongdörren så den är låst.
- Dra ur datorladdare om de sitter i.
- Dra ut min mobilladdare om den sitter i.
GÅ IN I BADRUMMET:
- Dra duschdraperiet till vänstra sidan av duschen för om det hänger till höger är den för nära handdukstorkaren och kan fladdra till och komma åt den och kanske catch fire.
- Ställ vattenskrapan till vänster om duschen av samma anledning.
- Ta ner eventuella kläder som hänger på torkaren och häng dem på torkstället.
- Kolla så tvättmaskinen är av.
GÅ UT I HALLEN:
- Kolla så dörren är låst med både vanliga låset och haspen.
- Plinga med Oskars nyckelknippa så det hörs att de inte sitter kvar i låset.
- Plinga med min nyckelknippa så det hörs att de inte sitter kvar i låset.
GÅ TILLBAKA TILL VARDAGSRUMMET:
- Stå i dörren mellan vardagsrummet och köket och kolla DÄRIFRÅN så spisen är av så man inte råkat komma åt den när man kollade så den var av.
- Ställ min datorväska mellan soffan och soffbordet så den inte står under sänghyllan (den rasade häromveckan och om den gör det igen så kan datorn krossas).
- Svara ja på min fråga "har du gått ronden?".
- Gå och lägg dig.

(PS: När jag går upp och byter dvd/dricker vatten/går på toa/anything kollar jag ändå spisen en gång till, just in case. DS.)

Det sjuka är ju dessutom att jag skrivit "man drar ur sladden" och "man flyttar på draperiet" för det gör man aldrig. Allt detta har jag nämligen REDAN GJORT när skyddsronden utförs, jag måste bara veta att inget har ändrats sedan sist jag kollade.

Förstår ni hur drygt detta är?! Och fattar ni hur pinsamt det är när man har folk som sover över och man lite smidigt försöker glida runt och dubbelkolla grejer men inte vill visa hur obsessed man är? Jag borde eventuellt söka hjälp. Ganska akut.


#1 / / viktoria:

alltså igenkänningen på detta. det har till och med hänt att jag när jag gått hemifrån FOTOGRAFERAT spisen för att kunna kolla på bilden om jag blir osäker på om jag verkligen stängt av den. dock fanns oron ändå kvar till viss del i och med risken att jag råkat sätta på spisen igen efter att fotot tagits... ja.

#2 / / Fridah:

Jag fotar alldeles för ofta! Och jag har vänt hem från tunnelbanan för att kolla att jag inte stött till knapparna. Skönt liv.