/ Dravel /

And then you make this noise and it's apparel is all over

Igår köpte jag ett par shorts på jävla American Apparel. Det var den enda butik som hade svarta jeansshorts med hög midja. Mina gamla var mitt favoritplagg (kolla på ungefär samtliga tv-klipp och intervjuer som finns med mig, jag hade dem JÄMT) men nu har de blivit för små, av olika anledningar. Till exempel tunnelbanan, mjölkchoklad med luftbubblor och pizza.

Det tog emot otroligt mycket att handla på American Apparel, av flera olika anledningar. Den största är att jag aldrig varit speciellt bekväm med deras reklam. "Är det amatörporr eller American Apparel?" har jag undrat och skrivit alldeles för många gånger.

Och nu letade jag då runt på Americanapparel.com och såg - detta.




















American Apparel tycker alltså att det är fullt logiskt att modellen har uppknäppt jeansjacka och ingen tröja under. För så brukar man ju styla sig.

Man brukar även hänga lite avslappnat i fåtöljer i vita byxor och ingen tröja. Det är också rätt normalt.

För att inte tala om alla gånger då någon frågat "vad är det där för snygg byxdress?" och man svarat "jo, den är skitsnygg, den är aspraktisk när jag står på ett ben och två armar i sängen".


Vad är dealen med American Apparel? På riktigt, jag fattar inte reklamerna. Varför tycker de inte att de själva gör asskum reklam? Man får ju tycka vad man vill om nakna kroppar och allt det där, men det här är ju ingen porrtidning eller filmaffisch eller skivomslag där de kan tycka att "ame sex säljer ju", det här är ju reklam för ett klädmärke. De ska ju sälja KLÄDER, men modellerna har ju inga.

Det konstiga är ju inte bara att de inte har kläder utan själva situationerna de är i på bilderna. Ba "här sitter jag och ser miserabel ut på ett golv och gör reklam för t-shirts, det fattar ni väl?". Eller "jaha, här ligger jag och tar på min egen rumpa i lite sand, precis som alla andra kvällar". "Här ligger jag i en säng och drar i mina egna ben, ni ser väl vilken snygg tröja jag har?". 

Varför har de aldrig blivit fall för något asstort granskningsprojekt i Sverige? Borde de inte bli fällda i ARN typ varje dag? 

Jag förstår ingenting. Så jävla skumt.
#1 / / Johanna:

Det är så dumt och vidrigt att det nästan blir komiskt!

#2 / / Caro:

Jag brukade tänka att det var jag som var ohipp, lite utanför i tänker eller inte tillräckligt "modern" för att fatta deras reklam.



Fast nu har jag insett att det är dom som är dumma i huvudet, och de är vidriga som använder sexistiska bilder som objektifierar kvinnor på ett offer/erotiskt sätt. Det gör visserligen all reklam, men dom drar det steget längre.



Och att det får gå till på detta vis kommer jag inte fatta på ett bra tag.

#3 / / Louise:

Så himla sjukt. Vet inte ens vad jag ska säga...

#4 / / Ellinor:

Hahaha dog lite över bilden på tjejen i sängen. "Jag gör yoga och försöker se sexig ut i min spetsdräkt samtidigt, vadå'rå?"