/ Dravel /

That's not what we talk about

Sak jag absolut inte tänkt engagera mig i men gör det ändå: Bruce Springsteen-recensionshetsen som fortfarande är omtalad på Twitter trots att det var två dagar sedan.
I korta drag var folk sura på att tidningarna skickade manliga Springsteen-fans att recensera spelningarna. Det och att Bruce tagit upp unga kvinnor på scenen och att det skulle aldrig ha funkat för en kvinnlig artist att ta upp 19-åriga män. Ofta med hänvisning till att Madonna fick dålig kritik för att hon borde act her age.
 
Jag gillar överhuvudtaget inte alls tonen i den här diskussionen om att Madonna blivit uppmanad att act her age skulle bero på att hon var kvinna. Folk skriver överallt att kvinnliga stjärnor inte har samma status som män, och det är jag den första att skriva under på, men så kommer jämförelserna som är helt åt helvete.
 
Musikskribenter som i vanliga fall har full koll börjar plötsligt skriva texter som låter: "Åh, alla säger till Madonna att act her age men ingen har sagt samma sak till Bob Dylan eller Bruce Springsteen!".
 
Eh, nej, FÖR ATT DET ÄR TOTALT OLIKA GENRER. Förlåt mig, jag tror som sagt verkligen på att strukturerna finns och att manliga artister har det lättare än kvinnliga, men är det bara jag som tycker att det är konstigt att jämföra Madonna med Bob Dylan i den här frågan?
 
Madonnas musik handlar fortfarande till stor del om att hon är vara sexig och snygg och går på awesome partays och confessions on a dancefloor och sånt - men artisterna som skribenterna jämför henne med skriver till stor del texter om politik och society.
 
Jag tror helt enkelt inte att det handlar om att Madonna är kvinna och de andra artisterna är män. För vilken skribent har skrivit att Björk, Patti Smith, Joni Mitchell eller Kate Bush ska börja uppträda efter sin ålder? Inte så många vad jag kan komma på, för deras texter och shower handlar om annat än Madonnas.
 
Och vem har INTE skrivit att Backstreet Boys skulle växa upp efter vårens reunion med New Kids On The Block? När blev inte Tom Jones skrattad åt för de senaste årens verk? Det var inte så att några kanske möjligtvis eventuellt sökte retweets genom att håna Enrique Iglesias "Tonight I'm fucking you" så sent som förra sommaren när han var 36?

Och bara i Sverige finns det ju asmånga exempel på samma sak: Har inte Broder Daniel alltid fått en rätt hård släng av sleven för att Henrik Berggren sett likadan ut i alla år? Vilka skrattade inte åt Magnus Uggla för att han var typ femtio när han skrev raden "hon är grejen värsta grymma tjejen"? Vilka har inte tävlat i att hata Per Gessle för hans tonårstexter? 


Ursäkta men jag tror verkligen inte att det handlar om kön den här gången. (There's a sentence I never thought I'd say.) Jag tror att det handlar om genrer. Sedan kan man ju diskutera varför en kvinna inte får vara sexig när hon är över femtio och allt det där, men det är ju en HELT annan diskussion som jag inte tycker att man kan blanda in Bob Dylan och Springsteen i.

Gud, bara genom att skriva det här är jag livrädd att folk ska börja sprida det här inlägget på Twitter med en massa hånfulla kommentarer och att jag ska hamna i "Tidens anda" i Nöjesguiden och att alla andra feminister ska vända mig ryggen och så står jag där helt själv, bara för att jag trodde att en diskussion för en gångs skull handlade mer om genrer än om kön. När blev jag såhär mesig?



#1 / / Liza :

Bra sagt! Dessutom är Dylan way to old han också, tyvärr. Inte för sina låtar utan för sin röstkapacitet. Be Gunnar 85 på seniorboendet Lärkan kraxa fram Drömmen om min Elin liksom.

#2 / / Malin:

Fast, får man inte vara sexig och snygg och gå på awesome partays och confessions on a dancefloor när man är 53? Kan inte förstå varför man ska begränsa sig bara för att man har uppnått en viss ålder.

#3 / / Fridah:

Malin: Läs näst sista stycket.