/ Dravel /

Är du Michael Jackson eller Michael Bolton?

Vad jag läst de senaste två veckorna: Tvillingarna.

Ni är så fina som har erbjudit mig en massa böcker! Nu har jag läst tolv stycken på senaste tiden och insett att det spelar ingen roll hur gammal jag är, jag är fortfarande så himla förälskad i Elisabeth, Jessica, Lila, Amy, Todd Wilkins, Aaron Dallas, Bruce Patman, Caroline Pearce (skolans VÄRSTA SKVALLERMOSTER alt. SKOLANS VÄRSTA SLADDERTACKA) och mr Collins.

Och jag älskar att Elisabeth aldrig lär sig att Jessicas planer går åt helvete. Jag älskar att hon alltid köper sin syrras nya attacker av snällhet och att hon tror att hon bara genomgått någon makeover på senaste tiden. Jag älskar att Bruce Patman alltid råkar ut för trubbel och jag älskar att Lila Fowler alltid blir "grön av avundsjuka" när någon annan är bättre.

Därför tänkte jag fråga er en fråga som låter töntig men som faktiskt säger så himla mycket om en person. En sådan där lära-känna-varandra-övning (huuuu, får jobbiga tankar på *teambuilding* och lotsa varann genom nät i skogen och sånt) i mitt kommentarsfält! Den enkla frågan, eller enkel för alla som läst Tvillingarna, lyder: Är du Elisabeth eller Jessica?

Svara i kommentarsfältet och förklara varför du är den ena eller den andra. Gud, så fint.
#1 / / Annika:

Jag var alltid Elizabeth, fast med skillnaden att jag inte var blond och snygg. I gymnasiet blev jag bara såååå tröööött på att vara hon den duktiga, präktiga, som alltid gick att lita på - så under en sisådär sju år kämpade jag hårt för att bli uppfattad som en Jessica istället. Till slut insåg jag att jag förr eller senare skulle bli tokig av understimulans om jag inte fick vara mig själv - och först nu, snart fjorton år senare, känner jag att jag hittat tillbaka till den jag egentligen är. En Elizabeth rakt igenom. Och för första gången känner jag mig alldeles hundraprocentigt nöjd med detta faktum.

#2 / / Fridah:

Annika: Eller hur! Jag har också alltid varit Elisabeth, och inte heller hennes "axellånga blonda hår och blåglittrande ögon och slanka figur". Men jag har liksom alltid varit lugn och skrivande och tänkande och pluggande - som alltid velat ha Jessica som kompis. (Sedan är min syrra i och för sig mer som Jessica så vi var ju typ familjen Wakefield...) Och ja, jag ville också vara Jessica ett tag men mitt försök föll rätt platt. Vi Elisabeths är nog meant to be Elisabeths.

#3 / / Annika:

Tror du att samma sak gäller Jessicorna? En gång Jessica alltid Jessica, liksom? På något sätt känns det lite sorgligt. Inget illa menat - jag har bara svårt att se Jessica åldras. Hur länge kan man bry sig om partyn, utseende, att vara populär och bli omtyckt av killarna utan att det börjar kännas lite... tomt?

#4 / / Fridah:

Annika: Jag hoppas att de ändrar sig. Tänk om de är så när de är 47 också. Ack, vad tragiskt.