/ Dravel /

Hela världen är så underbar bara man får ett svar

Här är svaren på frågorna. Tack för att ni skrev, sweeties, jag behövde inte hyra in en enda sidekick!

Postat av: H

Brukar folk säga nåt om åldersskillnaden mellan dig och Oskar?
Ja, det nämns lite då och då. Jag har hört kommentarer som involverar mig och dagis och mig, Sundsvall och barnvakt och annat trevligt.
Det var lite "alltså, du vet att han är 23?" och så i början, men nu är det inte mycket längre. Men det är bara kul, och det har (vad jag hört) inte varit elaka saker.

Postat av: barajag

Hur i helvete kommer det sig att du inte insett vikten av Morrissey och The Smiths?
Jag har lyssnat för lite, helt enkelt. Egentligen är jag inte så jävla indie, jag har lyssnat alldeles för lite på Morrissey och The Smiths för att uttala mig. Det är pinsamt.
Men Peter gav mig en Smiths-skiva (han tyckte ungefär samma sak som du, fast han formulerade det på ett annat sätt), så jag borde bli mer allmänbildad nu.

Postat av: barajag

Hur i helvete kommer det sig att du inte insett vikten av Conor Oberst och Bright Eyes?
Samma sak där, lyssnat för lite.

Postat av: Jacob

Paris Hilton eller David Hasselhoff? Sett till deras musikaliska kvaliteter, det vill säga.
Usch usch usch. Paris, tror jag, bara för att jag alltid får Stars Are Blind på hjärnan. Och jag tycker att hon ska ha cred för videon till den där Nothing In This World eller vad den heter, för på tre minuter gör hon en hel highschool-komedi som vanligtvis är nittio minuter lång. Det är ju duktigt.


Postat av: Carolina

1. Hur gammal är Oskar?
2. Tjänar du pengar på din blogg?
3. Hur många läsare har du per dag igenomsnitt?

1. Han är äldre än Måns Zelmerlöv men yngre än Ronnie Sandahl. Han är 85:a och blir alltså 24 i år.
2. Nej, inte ett enda öre.
3. För många för att jag ska kunna skriva vad som helst här, för få för att jag ska kunna svara ja på föregående fråga.

Postat av: maria

Vad har du emot Lykke Li?
Från början var det mest hypen runt henne jag hade något emot, för jag fattade inte vad som var så speciellt med henne. Hon var en helt vanlig tjej som skriver låtar (som jag inte tyckte var så briljanta som alla recensenter tyckte). Sedan började hon tala ut i tidningarna och säga konstiga saker och då blev jag very irriterad.
Trots det köpte jag faktiskt hennes skiva, för hennes musik är ju faktiskt helt okej. Jag accepterade henne ett tag, men till slut sa hon "interjuv" i tv och då la jag ner.

Postat av: barajag

förutom det faktum att hon uttalar intervju som "interjuv" så är det väl det att hennes musik faktiskt inte alls är bra. om jag får tycka.
Jag förstår inte riktigt din fråga, men nja, det är mest henne själv jag stör mig på.

Postat av: Hanna

När upptäckte du Markus Krunegård? :)

Och öh. Vad tycker du om Mackans nya frisyr? 8'D


Jag visste vem han var när jag upptäckte Laakso (sommaren nollsju), men som soloartist upptäckte jag honom när han blev hypad (vårvintern förra året). Då tyckte jag bara att han hade hybris för att han inte hade några MySpace-vänner, vilket man kan läsa om här om man vill.
Sedan trodde jag att han skulle bli min död när jag inte kunde andas på hans spelning på Peace & Love och då blev jag arg. Fast jag började mot min vilja tycka att han var bra när jag såg honom på Winnerbäck-konserten i slutet av juli, och särskilt för att han hade med mitt namn i Hjälp. Sedan i augusti köpte jag hans platta och svalde stoltheten och erkände hans briljans.

Ny frisyr? WHAT WHAT WHAT?


Postat av: T

Vilken låt skulle kunna vara soundtracket till ditt liv?
Oj oj OJ, vad svårt. Jag vet ingen hel låt, jag vet bara en massa rader. De flesta har Markus Krunegård skrivit.


Postat av: Annika

Åh äntligen!
1. Om du bara fick läsa en enda tidning, en enda bok, se en enda film och lyssna på en enda skiva i resten av ditt liv, vilka skulle du välja?
2. Om du fick fråga vem som helst i världen en sak och vara säker på att personen svarade ärligt, vem skulle du fråga och vad?
3. Ångrar du någonsin att du började blogga?
4. Om du fick tre önskningar...? (Och nej, du får INTE svara "då skulle jag önska att alla mina önskningar slår in i all evighet!"...)
5. Vilken är din största rädsla?
6. Vart skulle du helst av allt resa i hela världen, utanför Sverige då, och hur länge?
7. Vill du skaffa barn (när du blir äldre)? I så fall när och hur många, om du fick välja helt fritt? Om du vill berätta vilka namn du i så fall lurar på vore det kul, jag har mina klara sen länge och lovar att inte sno dina!
8. Vilken mening, bok och låttext önskar du att du själv skrivit?
9. Var skulle du säga att du står politiskt?
10. En film/tv-seriekaraktär som du skulle vilja vara - vem, och hur länge skulle du vilja vara henne/honom?

Kramar, rara!

1. Sonic, Vi Som Aldrig Sa Hora, Juno och Markusevangeliet.
2. Åh, det där är ju assvårt! Det hade varit coolt att fråga David Lynch om vem som egentligen mördade Laura Palmer. Eller så vill jag hemskt gärna fråga Arbogatyskan om hon är skyldig eller inte. Och jag vill veta om Martin Elisson uttalar Shane MacGowan fel med flit eller inte. Fast det jag mest vill fråga någon vill jag inte skriva här. Det får bara den personen jag vill ställa frågan till höra.
3. Ibland gör jag det, men oftast inte. Eftersom typ allt bra som har hänt mig på senaste tiden har hänt tack vare bloggen så ångrar jag absolut inte det.
4. Ååååh! Okejrå. Jag skulle önska att jag och Oskar skulle vara ihop för all framtid, att jag såg ut som du och - den största klyschan ever - att alla jag känner skulle få lyckliga liv med bra hälsa och mycket kärlek.
(Och att Markus Krunegård kommer till P&L.)
5. Vatten, hundar och skolidrott om det ska vara sådana där enkla saker. Sedan kommer: Att äta med folk jag inte känner så bra, att alla som jag tycker om inte tycker om mig lika mycket, Rammstein, att prata i telefon utan något konkret syfte (bara för att prata, liksom) med någon jag inte är så nära... Jag vet att du frågade om den största av mina rädslor, men du får de flesta av mina rädslor.
6. London! Då skulle jag kolla på Pete och Carls gamla places och köpa en massa skivor. Jag skulle vilja bo där i typ ett år.
7. Jodå, maybe baby. Jag har ingen aning om när eller hur många. Jag har inga seriösa namn än, bara Vänner-hommager och Hello Saferide-citat.
8. Åh, jag har ingen aning. Det hade ju varit coolt att ha skrivit en mening som används ofta, typ "att vara eller att icke vara", för då hade jag ju fått jättemycket cred för den eftersom den används så mycket överallt. Eller så skulle jag vilja komma på en mening som jag själv använder ofta, typ "ibland gör man rätt, ibland gör man fel, lev med det" eller något. Bok: Jag Behöver Dig Mer Än Jag Älskar Dig Och Jag Älskar Dig Så Himla Mycket - Gunnar Ardelius. Alternativt typ Mig Äger Ingen så jag hade fått cred då också. Låttext: Allt med Krunegård, Lekman och Hellström.
9. Utanför, skulle jag nog säga. Jag är pinsamt dåligt insatt, det är tragiskt. Så jag vet inte.
10. Phoebe Buffay i Vänner eller Elliot Reid i Scrubs. De är två snygga blondiner som är så blåsta att de bara är söta. Och de har så fina vänner och roliga liv. Jag skulle vilja vara dem i ett år var. Sedan skulle jag vilja bli Fridah Jönsson igen.
Kram, sweetie.

Postat av: Emno

Vilka bloggar tycker du är bäst?

Vad är det första du tänker när du vaknar?

Bloggar: OskarAnnika, PeterJonasKarinAnnaLinnea, Erik, Jacob.
Om jag sover själv är det oftast typ "fuck, jag vill somna om". Om jag sover med Oskar är det mer "jag älskar mitt liv".

Postat av: Marie

Vilken Dinseyfilm tycker du är bäst?
Haha, jag har knappt sett några. Det är också väldigt pinsamt. Men jag var kär i Herkules när jag var liten, så det får väl bli den.

Postat av: Emno

Världens mest underskattade och överskattade låt?

Överskattade: Umbrella - Rihanna.
Underskattade: Allt med Peggy Lejonhjärta.

Postat av: paulina

hur mycket på skalan 1-1000 älskar du din kille?:D
1747 varv runt jorden och tillbaka igen.

Postat av: Limpan

Jippie!
Hm, jag undrar om Muhammed fortfarande jobbar kvar på Leksands gymnasium, har du någonsin varit kär i en hockeybög, vilken artist tror du kommer att göra årets mest spelade låt, om jag hade gått på Leksands gymnasium just nu, tror du att jag hade fått vara med i sekten då, får jag bli kompis med dig på Facebook?

Sådärja! Nu ska jag iväg och hänga med JayDee i Rönnäs!

Jag tror inte att han jobbar kvar, för jag vet ingen som heter så. Samtidigt har jag ingen koll på någon som jobbar utanför Mediehuset, så du ska inte lita helt på det.
Nej, de har aldrig varit min style. Jag har bara stalkat svartrockare, managers eller bloggare.
Oj, vad svårt. Det blir säkert någon Katy Perry-soundalike.
Du hade nog haft väldigt svårt att komma med i Sekten på ricko, för alla där har känt varandra sedan typ lekis. Men det finns några "semi-sektare" som nästan är med men ändå inte riktigt, och en sådan hade du med nittionio procents säkerhet fått bli. Och hade vi känt varandra sedan lekis hade du deffi fått vara med.
Självklart får du bli kompis med mig, jag ska confirma dig det första jag gör.
Nu är det lite sent, men hälsa Jessica!


Postat av: Limpan

Nu kom jag på vad det var jag tänkte på förut idag när jag var ute och åkte skidor i Granberget: Om du skulle blogga på något annat ställe där du får betalt för att blogga, var skulle du blogga då?

Aftonbladet.se. Eller 1000apor. Men nu måste jag ställa en motfråga: Tänker du ofta på mig och bloggdomäner när du är ute och åker skidor?

Postat av: maja

1. erkänn att jag har haft rätt om allt?
(att du är lite småägd av mig mest hela tiden kan man säga)
2. anser du att jag är normal?
3. vilken är den bästa konsert du har varit på med mig?
4. och varför just den?

1. Ja, du har rätt om allt. Jag är rätt ägd. GRATTIS.
2. Nej, för då hade du inte varit så bra som du är.
3. Sober Inflows, Seaside 2007. (Ägd.)
4. Varför inte?

Postat av: maja

(nu ska jag vara lite snäll och ställa frågor om dig istället för mig för ovanlighetens skull)
1. varför vill du inte vara med på kort när jag har typ tusen poparebilder på dig och mig från i åttan?
2. vilken är den bästa konserten över huvud taget du varit på?
3. vilken skulle vara din "drömkonsert"?
4. har du kollat på spice girls-videon du fick av mig?
5. är du fortfarande kär i duvetvem, eller ska jag kanske säga duvetvilka?
6. om du inte var så trött jämt, skulle vi fortfarande göra pärlhalsband ibland då?

1. För att jag ser mycket värre ut nu än vad jag gjorde i åttan. Eller så brydde jag mig mindre då.
2. Jag vet inte. Kanske Håkan på WTAI 2005, eller The Ark där. Fast Håkan på P&L -06 var också asbra.
3. The Libertines reunited! Jens Lekman som förband, sedan Markus Krunegård och så The Libertines som headliners. Det hade varit något det.
4. Klart jag har! Däremot har jag inte ätit Kitty-godiset, för det ville jag spara.
5. Haha, du är rolig du. Nej, jag är kär i Oskar. De andra tycker jag fortfarande om, men på ett helt annat sätt.
6. Det där har vi ju precis rett ut, klart vi ska göra halsband någon dag! Säg till när, bara.


Postat av: maja

några fler frågor har jag nog..
1. när du köpt en ny toalettborste, har du någon gång kommit på tanken att vilja borsta tänderna med den då?
2. hur ofta duschar du?
3. ät choklad igen!
4. det var kanske ingen fråga förresten..
5. vad betyder det när man är dement? jag tänkte, för pia sa det en gång och jag förstod inte rikigt..:3
6. tycker du om potatis?
7. vem tror du överlever längst i vårat kompisgäng?
8. vem tror du lever längst av de i vårat kompisgäng?

1. Det tror jag inte.
2. Varje dag. Eller varje kväll, ska man nog säga, för mitt hår blir så miffo efter att jag har duschat så jag kan inte duscha på morgonen. Fast om jag är trött så dissar jag det och duschar dagen efter istället. Men då blir mitt hår istället äckligt, så hur jag än gör så blir det miffo.
(Därav mitt ständiga möss-bärande.)
3. Nej.
4. Nej, det var det inte, men jag fattar vad du menar. Men jag ska inte det. Jag kan inte det.
5. MEH! Det där är bara elakt. Det är i alla fall inte när gamla glömmer saker. Det är ett som är säkert.
6. Inte som bara potatis, i så fall som mos eller möjligen chips. Ibland.
7. Överlever längst som sektare, menar du? Jag vet faktiskt inte. Men om det är fler än en som stannar kvar i Leksand så blir det ju säkert dem, men annars har jag faktiskt ingen aning. Eftersom vi är så high-tech och alla har msn, bilddagbok och allting så är det ju pretty omöjligt att vi kommer tappa kontakten helt.
8. Oj oj oj. Jag har faktiskt ingen aning. Alla är ju värsta hälsosamma och tränar och sånt tjafs, så alla kommer ju leva aslänge.

Postat av: maja

1. vem skulle du vilja döda av henrik torehammar, kitty jutbring och ehsan noroozi?
2. vem skulle du vilja gifta dig med av henrik torehammar, kitty jutbring och ehsan noroozi?
3. vem skulle du vilja ligga med av henrik torehammar, kitty jutbring och ehsan noroozi?
(du måste välja olika på alla och INTE säga :nej jag vill gifta mig med oskar osvosv.)
4. hur många ord består din blogg av nu?
5. vilken dag startade du bloggen?
6. är du nöjd med din blogg?
7. hur ser man på en person om den är tjock eller gravid?
8. om du skulle gifta dig med kristian anttila, vilka skulle bjudas på bröllopet och hur skulle en vanlig vardag se ut för er två?
9. samma fråga fast med sid vicious?
10. vilken egenskap hos dina föräldrar önskar du ha ärvt?
11. vem skulle du helst vilja vara i vänner och varför?
12. är att blogga det bästa du vet?
13. vad skulle du göra om du inte fick blogga mer?
(14. varför tycker du inte om CK?)


1. Jag har bara en åsikt om Kitty, jag vet inte hur de andra är, jag lyssnade inte på Musikhjälpen så mycket. Men jag lyssnade på Din Gata någon dag och jag tyckte att Ehsan var sjukt dryg, så jag skulle kanske döda honom.
2. Jag skulle fett gifta mig med Kitty. Jag avgudar Kitty.
3. Efter att ha dödat en svensk radioprofil och gift mig med en före detta Big Brother-deltagare så återstår det alltså bara att ligga med en homosexuell journalist.
4. I dokumentet "Bloggbok nollåtta" finns det 142 258 ord, så förra året bestod den av så många.
5. 21 augusti 2006.
6. Som Love Nyberg en gång sa: "It was like this...eh... hatkärlek." Jag älskar den och hatar den samtidigt. Men mest älskar jag den.
7. No se.
8. Jag tänker inte bifoga hela gästlistan, men Petter Seander skulle i alla fall vara självskriven. Hur en vanlig vardag skulle se ut... Jag skulle vara hemma och skriva och han skulle vara ute och turnera och hänga med fans (nu kan jag inte bli åtalad för förtal), och sedan skulle vi ses då och då innan han drog igen. Han skulle skriva en massa låtar till mig och kanske ha med ett och annat internskämt i texterna. Eller en bild av mig i texthäftet. (High Fidelity är grejen.)
9. Samma sak där, fast med lite mer knark.
10. Min mamma är mer teknisk än jag. Det hade varit bra att vara det.
11. Phoebe! Hon är så söt och rolig och blåst. Och så skulle jag verkligen vilja lära mig att stämma min gitarr själv.
12. Det är inte det bästa jag vet. Men det är något av det bästa jag gjort.
13. Prata inte ens om det! Jag skulle starta en blogg i ett word-dokument och skriva som vanligt där.
14. Jag vet inte, jag har inte hört tillräckligt mycket.


Postat av: maja

pest eller kolera:
1. Att alla som rymmer från svensk kriminalvård ska bo hemma hos dig eller att Pete Doherty ska skylla sina drogproblem och allt dåligt han varit med om på dig?
2. Att vara utklädd till Björne (i björnes magasin) i resten av ditt liv, eller att borsta tänderna på alla i ditt bostadsområde varje morgon?
3. Tvätta Dregens hår eller gå till skolan en dag helt täckt av vidriga finnar?
4. Att börja varje mening med bajskorv en hel vecka eller att ingen förstår vad du säger?
5. Hångla med Bert Karlsson varje morgon eller att folk skulle höra vad du tänker?
6. Att varje mening i din blogg börjar med "FRIDAH JÖÖÖÖÖNSSON tycker att.." eller "Blondinbella är min idol"
7. Att inte kunna skriva eller att inte kunna läsa?
8. Prata och se ut som Cartman (i south park) eller vara tvungen att äta tre kilo rent smör varje dag?
Lycka eller extas:
1. Lars Winnerbäck tillägnar dig en låt eller att John Lennon lever och står utanför din dörr?

1. Att alla som rymmer bor hemma hos mig. Jag har ju pratat om att bygga ett rehab och ta hand om en massa knarkare och sådant, så det skulle vara intressant. Samtidigt vågar jag knappt prata med folk som går mot rött, så det skulle kanske inte vara det ultimata.
Fast Pete kanske inte menar att det var mitt FEL, utan bara att han var så kär i mig att när jag dissade honom så blev han så deprimerad att han inte såg någon annan utväg än att droga? Det hade mest varit coolt.
2. Utklädd till Björne, tror jag. Jag kanske kan styla den dräkten på något snyggt sätt.
3. Tvätta Dregens hår, lätt! Det hade ju varit häftigt eftersom jag på allvar hade en period när jag gillade Backyard Babies. (Och nej, affischen hänger inte kvar ovanför min säng.)
4. Om ingen skulle förstå vad jag sa så skulle det inte vara så stor skillnad mot nu, för alla tycker redan att jag använder så konstiga ord att de inte fattar vad jag menar.
5. Att folk skulle höra vad jag tänker, för jag säger redan mina tankar högt alldeles för ofta. Det skulle alltså inte heller vara så stor skillnad.
6. Blondinbella är min idol! Fan vad roligt, det kanske jag ska börja med.
7. Ojojoj. Inte kunna läsa, tror jag. Skriva måste jag.
8. Cartman är söt och jag hatar smör så jag skulle välja Cartman.
10. Lennon, tror jag. Fatta hur poppis jag skulle bli då! Fast jag har alltid velat ha en låt tillägnad mig, så det skulle nästan vara bättre med LW.

Postat av: alexandra

Är du straight?
Kan du gå i skor med klack?
Är du bra på att måla naglar? (på dig själv alltså)
Tror du att man kan förändra världen om alla bara fösöker?
Vill du adoptera eller ha egna barn? (om du vill ha barn alls såklart)
Stör du dig på människor som inte vet när man ska använda "han", "honom", "hans" och så vidare?


1. Yesbox. Jag är straight straight straight, som Rachel Green säger.
2. Eftersom jag är alldeles för lång för att ha klackskor så har jag aldrig det, och därför kan jag inte gå i dem heller. Converse är skiten. Punkt.
3. Nej, jag målar alltid utanför och för mycket, och så river jag alltid på naglarna så att lacket åker av efter några timmar. Men det är roligt och snyggt så länge det varar.
4. Först och främst: Alla kommer aldrig försöka så det kommer aldrig funka. Men om alla gjorde det så skulle det ju säkert bli lite bättre, men inte en total förändring. Det är för sent.
5. Ha egna.
6. Jag vet inte vad det är med folk som säger "det är hons familj", "jag ringde hon" eller "jag såg han", men jag vet att jag inte klarar av det.


Postat av: Sas

Har du någon favoritmat?
Vilken är din naturliga hårfärg?
Har du funderat på att byta design på bloggen?
Vilken är din favoritfilm?
Om du var ett djur, vilket skulle du vilja vara?

1. Yes, chutneykyckling. It owns.
2. Mörkblond, skulle jag nog säga.
3. Haha, tack för den. Jodå, jag ska faktiskt göra det så fort som möjligt. Problemet är bara att det är min kompis som gör det, för jag är för oteknisk för att fatta hur man gör, och hon är så busy och jag vill inte tjata på henne.
4. Svensk: Fucking Åmål. Utländsk: Juno.
5. Katt! Jag ska bli katt i mitt nästa liv. Det måste vara det ultimata livet, att när hela familjen man bor hos går till jobbet klockan åtta på morgonen så får man själv ligga inne i soffan och chilla. Och alla pratar med en och klappar en hela tiden. Gud vad fantastiskt.


Postat av: Martina

1. Om du kunde förändra en sak i världen, vad skulle du då förändra?
2. Om fick byta liv med vem du ville, vem skulle det då vara? Varför?
3. Tar du på dig höger eller vänster sko först?
4. Vad använder du för smink?
5. Skulle du gå naken en hel dag i skolan om det hade räddat fem personers liv?
6. Vad är du mest rädd för: att dö eller att någon som står dig nära skulle dö?

1. Hur unga människor mår.
2. Annika Marklund. För att jag vill se ut som hon, skriva som hon och ha samma kompisar som hon.
3. Höger. Alltid.
4. Jag har precis börjat använda läppstift. Eftersom jag fick utslag när jag hade smink sist så har jag inte vågat testa det förrän nu, men jag tog en walk on the wild side när jag var med i TV och hade smink, och det gick bra. Så nu använder jag något läppstift som jag inte vet vad det är för märke. Men det är rött. Och snyggt.
5. Nej, jag är för ego för sånt.
6. Att någon som står mig nära ska dö. Usch.

#1 / / Emelie:

fridah, jag har precist läst din krönika och jag är så jävla glad och impad och stolt! Du är en grym skribent.

#2 / / Marie:

Nu kom äntligen svaren på alla frågor som jag väntat på :P.

Du borde börja se lite disneyfilmer tycker jag!

Men alla älskar herkules!

#3 / / petra:

http://www.youtube.com/watch?v=mHS1n9g8c9o nu är frågan, vem/vilka ska egentligen ha cred för highschool-komedin på 3min?

#4 / / Fridah:

Emelie: Åh, tack, söt-Emelie! Det där behövde jag verkligen idag!

Marie: Ja, det tycker de flesta. Ni kanske har en poäng.

Petra: Att välja någon att credda av Paris och My Chemical Romance är som att välja mellan Färjan eller Unga Mödrar.

#5 / / kajsa:

Om du gillar Juno har de kommit en ny BRA film som är i det stuket också, med michael cera i huvudrollen. Nick and Norah's infinite playlist heter den! du måste se den.

#6 / / kajsa:

jag menar så klart "har deT kommit"

#7 / / Klara:

Fridah! Du får tjata på mig så att jag kan göra om din blogg! Tjata, jag glömer sådana saker så lätt. Tjata!!! pusshej

#8 / / Anna:

Det här kan vara de intressantaste frågesvaret någonsin, Fridah.

#9 / / Anna:

Håkan på P&L -06 var mycket, mycket fint.

#10 / / Carolina:

Jag är ganska haj på designer!

#11 / / Anonym:

Du klagade på att du inte klarar av när folk säger ''hon'' istället för ''henne'' osv när du gör samma misstag några rader under.