/ Dravel /

There's something new this year

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Oh yeah. Till exempel så var jag i presscentret på P&L.
2. Höll du några av dina nyårslöften? Nä. Eller ja, jag hade nog inga.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Moster och B fick Caesar!
4. Dog någon som stod dig nära? Min farfar.
5. Vilka länder besökte du? Sverige och Skåne.
6. Är det något du saknade år 2009 som du vill ha år 2010? Åldern inne.
7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid minnas, och varför? Jag minns alla datum, för min hjärna kommer ihåg alldeles för många saker. Så jag tänker inte välja något.
8. Vad var din största framgång i år? Jag blev kolumnist i Metro!
9. Största misstaget? Att berätta hur gammal jag var i Metro.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Jag har fått biverkningar av både Gardasil och influensavaccin, och så har jag ju givetvis haft ont i magen hela året.
11. Bästa köpet? Min snyggklänning. Eller boleron. Eller bodyn. Eller alla bra böcker. Eller alla bra dvd:s. Eller mitt rosa läppstift.
12. Vad spenderade du mest pengar på? Prickiga kjolar och dvd:s. Lätt.
13. Undrade du något i år? What cliff?
14. Vilket var årets största u-landsproblem? Värmen i min lägenhet existerar inte.
15. Gjorde någonting dig riktigt glad? Oskar. Alla fina bloggkommentarer. Alla erbjudanden jag fick från folk som tycker att jag skriver bra.
16. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2009? Allt med Glasvegas och Laakso.
17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? När jag var glad så var jag gladare, när jag var ledsen så var jag ledsnare.
18. Vad önskar du att du gjort mer? Sagt nej. Sovit och andats om vartannat.
19. Vad önskar du att du gjort mindre? Gråtit.
20. Hur tillbringade du julen? HEMMA! Jag såg på Sunes Jul, åt det som i Skåne kallas tocke och var med på en julklappsutdelning med Oskars sötsöta familj.
21. Vilken var årets skrattfest? Varje dag med Sara Åhlberg i Mediehuset.
22. Blev du kär i år? Jag trodde inte att jag kunde bli mer kär i Oskar än vad jag redan var, men om man kan det så blev jag det.
23. Hur många one night stands? Som Belle & Sebastian säkert hade sagt: You know, my one night stand is over.
24. Favoritprogram på TV? Jag har aldrig sett så mycket på TV som jag har gjort i år. Mannen Under Trappan, De Halvt Dolda, Tonårsliv, 183 Dagar, Blomstertid (jo, Peter Magnusson gjorde något bra i år!), Popcirkus, De Kallar Oss Artister, Guds Tre Flickor (ja, det är ett barnprogram, men det är ju så bra!), Debatt, Kvällsöppet...
25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Jag hatar henne inte, men jag skulle fortfarande uppskatta om Laila Bagge höll sig borta från media för en lång lång tid. Och sedan är jag fortfarande irri på en som jag inte var irri på i början av året. Man får tycka att jag är långsint, men ja, jag är fortfarande arg.
26. Bästa boken du läste i år? Pittstim, Jag Behöver Dig Mer Än Jag Älskar Dig Och Jag Älskar Dig Så Himla Mycket, Bimbobakslaget (jag läste den redan 2003, men jag tror jag förstod den lite mer nu), Hjärtans Fröjd, Slam, The Bell Jar...
27. Största musikaliska upptäckten? Glasvegas, Parken, Ingenting, The Marching Band, Emil Jensen, och så återupptäckte jag Raymond & Maria. Och ja, typ alla de här breakade tidigare än i år. Seg_tjej_92.
28. Något du önskade dig och fick? En sjukt snygg Stiko-/Pippi-tröja.
29. Något du önskade dig men inte fick? Ett DS, för mamma "köper inte det till någon som fyller sjutton!". Sedan fick jag det i julklapp istället.
30. Årets bästa film? I Taket Lyser Stjärnorna.
31. Vad gjorde du på din födelsedag? Kramade Oskar, var i skolan, såg Henrik Schyfferts The 90's.
32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Om Söderhamns-Kuriren hade sitt kontor i Leksand.
33. Hur skulle du beskriva din stil år 2009? Prickiga kjolar, body, bolero och Converse.
34. Vad fick dig att må bra? Oskar och en fungerande mat-och-sovklocka.
35. Vilken kändis var du mest sugen på? Leksandsbloggens senaste värvning.
36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Anna Odell. Rolf Hillegren ("våldtäkter inom äktenskap är mer en ordningsförseelse"). Mikael Hammarstrand ("att skriva ut p-piller till tjejer under femton är medhjälp till våldtäkt").
37. Vem saknade du? "Os-kaaaar, var ääääruuuu?"
38. De bästa nya människorna du träffade? Det finns ju flera som jag egentligen TRÄFFADE första gångerna förra året, men som jag började hänga med nu. Jonna, Emelie, JD i så fall. Och så folk jag började hänga mer med nu än förra året, som Sara och Paula och Michelle. Av de jag faktiskt träffade i år var det Gustav, Pelle, Jesper Heed och alla jag träffade genom bloggen (som jag inte vågar nämna av rädsla för att glömma bort någon) som var de bästa.
39. En värdefull läxa du har lärt dig i år? Glöm inte regnrockarna! Och sedan lärde jag mig av just Jonna, Emelie och JD att man inte behöver bo i Stockholm och gå på Debaser varje dag för att vara cool. Det är precis lika creddigt att bo i en lite mindre stad, baka bröd, sticka och teckna.
40. Citera en sångtext som summerar ditt år: "To straighten out some question marks: I'm not recovered but I'm on my way"./You're Not Giving Up On Me - Billie The Vision And The Dancers
41. Två som nästan heter lika men varit olika bra under året: Ronnie Sandahl och Dag Sandahl.
42. Två som nästan heter lika och som båda är ganska obra: Adina Fohlin och Malin Wollin.

2009 bästa: Att jag klarade mycket mer än vad jag trodde.
2009 värsta: Apolivareklamen.
2009 snyggaste: Karl Oskar Klingborn.
2009 fulaste: Underkläder med spets.
2009 varmaste: Peace & Love-veckan.
2009 kallaste: Efter min lägenhet så kommer LÄTT studion i Mediehuset.
2009 bästa mat: Min kycklinggryta! Och makaronstuvning.
2009 smärta: Mitt magont den artonde maj och det här.
2009 bästa dryck: Inte tranbärsdryck i alla fall.
2009 resa: Geebeegee-regn med Oskar. Eller Söderhamn tur och retur och tur och retur och tur och retur och tur och retur.
2009 låt: Det Är Ett Idogt Jobb Att Driva Ungdomen Ut Ur Sin Kropp - Markus Krunegård.
2009 film: Den kom inte i år, men Melinda & Melinda är awesome.
2009 uttryck: "RÄTT SURT!"/S. Åhlberg.
2009 utlänning: James Allen.
2009 besvikelse: "Fri uppgift" i medieproduktion.
2009 förändring: Hurricane dissade MP2. Jag och Carro tog inte sällskap till skolan första dagen. Mediesoffan kastades ut!
2009 drog: Chokladbollar och kärleksmums.
2009 kläder: Prickiga kjolar och klänningar.
2009 hangout: Birch Road, Tallvägen, min lägenhet, tåget, bussen, Mediesoffan, Jonnas lägenhet, Kupolen.
2009 subkultur: Pärlplattehalsband.
2009 budget: På grund av probs med fakturor så blev den inte så bra som jag ville. Men jag ska inte klaga.
2009 överraskning: Alla som gillade det jag skriver.
2009 djur: Silverfiskar.
2009 bråk: Jag vs. Linda Skugge. Markus Krunegård vs. Anders Nunstedt. MP2 vs. programchefen. Jag vs. massa haters. MP2 vs. idrottsläraren på hinderbana.
2009 vapen: Att inte vara mer än människa.
2009 konsert: Hello Saferide på P&L.
2009 citat: "Jag lessnar uuuuur!" /S. Åhlberg.
2009 saknad: Jag saknar ju alltid Oskar när han inte är hemma. Annars: Hurricane i soffan.
2009 person: Laila Bagge.