/ Dravel /

Denna veckan är jag jättearg på.....teknik!

Varför måste all teknik strula? Samtidigt?

Sedan en månad tillbaka är jag utan min egen bärbara dator. I den ligger allt, både privat och som har med jobbet att göra. Moderkortet är troligen trasigt. Efter att detta (nästan) konstaterats fick vi köpa en mobil (heter det så?) hårddisk och lägga över allt viktigt på den, för nu skulle datorn tillbaks till inköpsstället eftersom garantin gäller till december.
Vid inlämnadet fick jag besked att det skulle ta 3 veckor. Helt okej eftersom jag då, även om det skulle kännas stressigt, skulle hinna med momsinbetalningen som ska vara "Farbror Staten" tillhanda den 12/11.
Efter att ha väntat ca. 2,5 vecka fick jag besked att -"det tar ALLTID 6 (sex!!)  veckor för en dator att bli servad". Som om inte det räckte så strulade filerna som jag skulle lägga över till en annan (låne-) dator. Dags att ringa supporten för bokföringen.

Därefter ville inte digitalboxarna till TV-apparaterna vara med längre. Utslitna?? Inte vet jag, men den ena byttes ut utan problem medan den andra i och för sig också blev utbytt men eftersom det var en inspelningsbar så fanns det naturligtvis grejor kvar i den som vi inte hunnit se. Kul.

Ja ett problem komer sällan ensamt och snart uppdagades ett nytt härligt problem att ta tag i: skrapkoderna till internetbanken slutade fungera. En helt vanlig torsdag! Bara sådär. Jaha, i och för sig hade jag redan fått en ny dosa (som dessutom är så stor att man får ha en egen liten väska till den) men jag hade inte aktiverat den eftersom jag tyckte att skrapkoderna fungerade bra.
Men okej, jag måste väl också anpassa mig till det "nya" sättet. Problemet var bara att varken inloggningskortet med ny kod eller dosa fungerade. Inte heller de på banken kunde logga in. Ny väntan medan banken beställde nya kort, koder och dosor.

Det kan väl tyckas att detta är lite av dagens i-landsproblem och det kan jag väl hålla med om men alltså...hallå! Hur kul är det att vara en "grinig j-vel" som bara klagar överallt och hur många timmar i veckan hinner man jobba om man ska försöka få tag i "rätt" människa att prata med? För det ska man veta: att ringa SJ är ingenting mot alla andra ställen jag nyss blivit bekant med.

Läget just nu:

Datorn - har jag fortfarande inte fått tillbaka och stångas fortfarande med filöverföringen. Kan bli löst idag men inte säkert.

Boxarna - är på plats och fungerar, den ena dock utan en massa bra filmer.

Bankärenden - kan jag nu göra, om än det är lite mer omständigt än innan.

Så vad har jag då lärt mig? I princip ingenting mer än att om jag vill slippa liknande problem i framtiden får jag nog ta och se mig om efter en koja i skogen där jag får rå mig själv och leva efter solljuset, för någon ström tänker jag INTE koppla in!

P.S min mobil laddar ur hela tiden. Undrar om jag ska köpa någon ny?

//xx

#1 / / sandra:

hej! jag har ett liknande problem med min dator. lämnade in den för evigheter sedan, och började fundera över vad som hade gått snett eftersom de hade sagt att det bara skulle ta 2-3 veckor. men då är det alltså någon slags standard att det tar 6 veckor? varför säger de inte det i så fall? uschan vad jag inte tycker om teknikstrul.