/ Dravel /

Lista 2007 - inne-och-utelistorna

Jaha, kära vänner. 
Nu kommer de slutgiltiga inne- och utelistorna 2007. Indieinnelistan över folk som jag har pratat med, känner eller läser deras bloggar (efter att ha lärt av mina misstag angående Tallest så skippar jag indieutelistan), vanliga innelistan och vanliga utelistan.
Enjoy.

- INDIEINNELISTAN 2007 -

  

1.    Peter Johansson

Kanske Älskling, alltså. Jag säger bara Kanske Älskling! När de hade gigat på Harrys och stod i publiken på Laget som civila människor, ställde jag mig bakom dem men vågade inte säga något. Då vände sig Peter om och sa ''hej, är det inte du som är Fridah?''. Efter det hängde jag dagligen på www.myspace.com/kanskealskling. Läs Peters blogg på http://www.cabinstreet.blogspot.com.

2.    Stiko Per Larsson

Jag personligen vet ingen musiker som har mer o-hybris än Stiko Per. Att skriva till en jävla poparfjortis på Facebook att hon får intervjua en, att ringa upp fjortisen, gå på Siljan med henne, Myspacea henne och skriva att man tycker att hon är duktig, msn:a med henne ibland och sen hälsa på henne och presentera henne för sina crediga kompisar på Winnerbäck-konsert. HUR MÅNGA GÖR DET?

3.    Annki Hällberg
Min prao på Falukurren ääägde. Mycket tack vare Annki. Det är asviktigt att ha bra handledare när man praoar, annars funkar det liksom inte. Annki var en sån. Hon äger som sagt.

4.    Jens Wahlström

Jens och jag gick i samma klass i F-1:an. Vi lärde oss ''what's in the basket-leken'', tiokamraterna och att skriva -98 istället för 1998 samtidigt. Vi lekte Herre På Täppan på den lilla kullen på skolgården samtidigt. Kanske hjälpte vi varandra upp någon gång, jag vet inte. Det jag vet är däremot att hans band Superbia gör de absolut roligaste gigen jag vet. De kommer bli något, jag lovar er.

5.    Sarah Nikkanen

Sarah jobbar på DD och är med i styrelsen för Faluns poparhäng Klubb Phone Me (det står överst på min lista över saker jag ska göra när jag blir arton). Hon äger. Hon skriver bra, hon bokar bra band och framför allt så är hon trevlig. Sarah är grejen.

6.    Johanna Rönnstedt-Svenn

Johanna har läst min blogg ända sen den började som dagbok på Lunarstorm, way back in 2004. Ända sen dess har hon berättat för mig hur bra hon tycker att jag är på att skriva. När vi msn:ar märker jag att hon är så himla stark. Att hon har orkat komma tillbaka så som hon har gjort är starkt. Jag hoppas och tror hon börjar inse det nu.

7.    Emma Kruth

Lefix syrra och den ovan nämnda Johannas kompis. Emma har också läst min blogg sen när det begav sig. Emma är cool, hon går på Kulturama, ringde mig från Håkans spelning på Grönan och hon har en assnygg Furbee-tisha. Hon är en av de schysstaste och coolaste läsarna jag har. Cred till henne.

8.  Richard Hjerpe

Jag har vetat vem Richard är i flera år eftersom han spelar golf. Men det var i somras som han började hänga med Lisa hemma hos oss. Och vilken kille han är! Trots det han gått igenom och trots allt han har upplevt så är han så trevlig, rolig och schysst att det är synd att det tog så många år innan jag lärde känna honom.

9.    Oskar Klingborn

Den här bloggaren är den bästa just nu. Att han gillar Ronnie och Andres är ju inte heller helt fel. Och att halva mitt itunesbibliotek numera består av Tomas Andersson Wij, Dylan, Eldkvarn och fina Kusowsky är helt och hållet hans förtjänst. Läs Oskar på http://www.tug.blogg.se/.

10.  Felix Kruth

Mostly known as Lefix. Egentligen har han den här platsen för att han tjatade sig till den (ungefär som Måns Zelmerlöv i Melodifestivalen). Men när man tänker efter så förtjänar han den faktiskt också. Lefix, this one's for all the bögdebatter, credtävlingar, telefonsamtal från Håkan och snyggast-diskussioner.
Nu hoppas jag att du är jääävligt nöjd.



 

- INNELISTAN 2007 -

                           

1.   Johan Persson (gitarrist)

Lars Winnerbäcks gitarrist som har präglat hela mitt år med LW-dvd:n. Han gav mig min gitarr-spelglädje tillbaks, han gav mig och Peggy Lejonhjärta en nystart och framför allt gav han mig en kram i Borlänge. Jag kommer alltid komma ihåg den. Delsboblues är den bästa musikstilen ever.

2.   Jonas Stentäpp (journalist)

Heavykamera. Det ordet finns inte i Svenska Akademiens Ordlista. Det fanns inte i min värld heller. Men sen kom Peace & Love och Heavy är mitt riktmärke inom konsertfoton. Och vi ska ju jobba ihop...

3.   Pete Doherty (sångare)

Så mycket droger, så lite tid kvar att leva. Pete kunde ha blivit totalsågad av mig efter att ha ställt in P&L-giget. Men mästerverk som Albion, La Belle Et La Bête, What Katy Did Next, Pentonville, You Talk, Delivery och Baddies Boogie gör honom istället till the man of my dreams.

4.   Ronnie Sandahl (journalist)
8 mars 2007. Ronnie släpper sin bok Vi Som Aldrig Sa Hora. Jag har läst hans krönnor i ungefär ett år, och jag läser ut boken på en kväll. Sen är jag fast vid honom. Jag vill ha Ronnie som pojkvän, storebror eller kollega. Vad som helst. Helst kollega. Vilket ska fixas om några år.

5.   Alex Schulman (journalist)

Min hatkärlek till Alex Schulman växte sig större och större under sommaren. Så stor att den till slut bara bestod av kärlek.

6.   Ola Salo (sångare)

Han är alltid med på min innelista. Men med den dansen, den rösten och den looken så är det svårt att få in honom på någon utelista.

7.   Joakim ''Beebop'' Nybom (nörd)
Jag sa nej. Jag kämpade. Jag fäktade med armarna och sparkade med benen. Jag stred in i det sista. Men det gick inte. Till slut erkände jag mig besegrad och köpte Slagsmålsklubbens Boss For Leader. I rest my case.

8.   Andreas Kleerup (musiker)

Våren 2007 satt jag klistrad framför TV:n på lördagkvällarna. Anledningen stavas Bingo Royale. Det kommer aldrig finnas något roligare bingoprogram. Säg till mig den dagen Rickard Olsson börjar ge vinnarna sin vikt i torkad ananas. Då kan vi börja snacka.

9.   Martin Svensson (författare)

Sveriges bästa Martin gav ut boken Hej, Mitt Namn Var Elton Persson, hängde ut Dilba och fick hela mediasverige efter sig. Tro fan det, boken är underbar.

10. Lasse Lindh (sångare)

Plattan Jag Trodde Jag Var Glad klickade med mig direkt. Jag klickade med Lasse på P&L direkt. O-hybris och jävligt trevlig kille. Det är så man ska vara när man är idol för hela indiepopsverige.

11. Daniel Värjö (gitarrist)

The Concretes och tillika Marit Bergmans gitarrist lyckades vara både rolig, trevlig och snygg i sin fylla på P&L. Han blev festivalens babe enligt mig. Jag blev kär, helt enkelt
12. Klara Zimmergren (komiker)

Mia & Klara är förjävla roligt. Att göra det programmet på två personer tycker jag är häftigt. Hon gör rollen som Viveka Andebratt så att man nästan tror att hon är så själv. Men det hoppas jag inte.

13. Christian Hollbrink (skådespelare)

Andra Avenyn får bli hur sågat det vill, men jag gillar det ändå. Och Håkon får vara hur läskig han vill, men han är ändå snygg.

14. Ola Rapace (skådespelare)

Jag var helt fast på Anna Pihl i våras. Anledningen var självklart för att serien var bra, men icke att förglömma: Ola Rapaces insats som Daniel var outstanding. And so is även hans utseende.

15. Fredrik Virtanen (journalist)

Nej, jag har inte glömt honom. Man måste ju spara det bästa till sist. Typ Sveriges bästa nöjesskribent.



- UTELISTAN 2007 -

1.    Katrin Schulman (b-kändis)

Inkompetent oallmänbildat spån som endast lever på sin man. Och jag läste hennes blogg varje dag hela sommaren. Damn you, Katrin!

2.    Rihanna Fenty (sångerska)

Antal gånger i somras vi hörde ''under my um-ba-rella, ella, ella, ey, ey, ey, under my um-ba-rella, ella, ella, ey, ey, ey, ey'': 73429381179.

Antal gånger i somras vi ville slänga ut TV:n och radion genom fönstret i sann rock'n'roll-anda: 73429381179.

3.    Markus Fagervall (gammal Idol-deltagare)

''Nejfan, jag ska inte bli en vanlig Idol-sångare och glömmas bort på en popfabrik'', tänkte Markus som ville vara rock. Så han blev utslängd från krogar och trashade hotellrum istället. Hur många fler hits fick han? En halv. Hur mycket populärare blev han? Inte ett skit.

4.    Stacey ''Fergie'' Ferguson (sångerska)

Ger man sig själv artistnamnet Fergie så får man skylla sig själv. Gör man sen en låt som heter Big Girls Don't Cry så får man skylla sig själv ännu mer. Och väljer man sen att ha de där hiskeliga ögonbrynen så finns det inte så mycket kvar att be för.

5.    Amanda Jenssen (b-kändis)

På auditionen såg jag Amanda och sa direkt att ''henne hejar jag på!''. Men jag tar tillbaka allt jag sagt, det var helt fel, för nu med facit i hand så vet jag att jag aldrig med ska heja på någon med så mycket hybris.

6.    Susanne Sjöström (ensam mamma)

Finns det inte något vemodigt tragiskt över ensamma mammor som är så despo att de vecka efter vecka viker ut sig i söndagsbilagorna? Jo, jag tänkte väl det.

7.    Frida Muranius (despo sångerska)

Nästan lika tragiskt som att göra en låt om ett kvart-i-fyra-ragg på skånska.

8.    Jessica Andersson (sångerska)

Antal år sen hon vann Melodifestivalen: 4.
Antal andra saker hon gjort sen dess: 2.
Antal gånger hon har talat ut om sin skilsmässa: 58.
Antal gånger vi har sett henne i Doobidoo och Så Ska Det Låta: 327.

9.    Sofia Rågenklint (tv-profil)

Jag avskyr Sofia av den enkla anledningen att jag är så avundsjuk på henne. Hon har ett utseende som en annan bara kan drömma om, hon har en man som är en av Sveriges om än klyschigaste men ändå mysigaste sångare, och hon har ett jobb som går ut på att dela ut pengar till folk och känna sig om en ängel. Vad mer kan en tjej önska sig?

10.  Maria Andersson (sångerska)

2007 - Året då Sahara Hotnights blev folkkära. 2007 - Året då Sahara Hotnights blev lite väl överskattade. 2007 - Året då Sahara Hotnights vägrade sjunga allsång i Allsång På Skansen. 2007 - Året då Robertsfors blev synonymt med hybris.


#1 / / Johanna:

aw, vad gullig du är :) jag har läst den här listan och missat det, tills emma sa det:) shit vad glad jag blev! du skriver king :)))) TACK:D

#2 / / F:

och inte fick jag vara med på inne listan eller ute listan ;) jag kämpar till nästa lista.

#3 / / FRIDA BERGLUND:

F är jag;) haha.

#4 / / Anonym:

Katrin schulman är ju kung. du säger att hon är oallmänbildad? vad jag vet så är hon utbildad sevilekonom på sthlms universitet!

#5 / / Fridah:

Vad jag vet så är Katrin en tjej och kan därmed inte vara kung.
Och vad jag vet så stavas civilekonom inte sevilekonom.