/ Dravel /

Lista 2007 - de största ögonblicken

Årslistorna börjar gå mot sitt slut. Nu kommer listan över de största händelserna. Observera att det här är min högst personliga crednivå. Jag kommer alltså inte ta med när Leksand vann mot något, när Carolina Klüft gjorde något speciellt, när Madeleine försvann eller något sånt alls.
 Det här är bara Fridah-cred. Och man måste nog ha varit med för att tycka att det var stort.

DE STÖRSTA HÄNDELSERNA 2007

  

1.    När jag fick krama Johan Persson.

Jag dog, jag skrattade, jag kunde knappt andas och jag pratade samtidigt. Och Johan la armen runt mig och sa ''lugn, jag går ingenstans!''. Då dog jag lite till.


2.   
När jag träffade Heavy.

Per Gessle kommer för alltid i mina ögon att symbolisera när jag fick träffa en av mina största förebilder inom journalistiken. Tack, Halmstad. Och tack Emma som gjorde att jag såg honom.


3.   
När Kanske Älskling kände igen mig på Harrys.

Jag ställde mig bakom dem för att så småningom säga hej. Men det hann jag inte, för Peter vände sig om själv och sa ''är det inte du som är Fridah?''. Och jag pep jo det är jag, och sen diskuterade vi Kentmobiler, spelningar och Broder Daniel. Jag var överlycklig.


4.   
När jag intervjuade Stiko Per Larsson.

Min första intervju ever gjordes genom att intervjuoffret själv Facebookade och sa att jag fick intervjua honom om jag ville. Tack vare hans o-hybris och allmänt trevliga attityd blev jag helt plötsligt ett superfan av Leksand, folkdräkter och ackegura.


5.   
När Tallest ringde mig och inte ville göra intervjun.

''Det tar bort fokus från det jag gör'', sa Tallest. Och det förstår jag ju till hundra procent nu. Men just då var jag så arg att jag skrev ett jätteargt blogginlägg om hur mycket hybris han hade - något som resulterade i ett mejl från Tallest himself med en ursäkt.


6.   
När Tallest och jag skakade hand och sa förlåt.

En månad senare åkte jag med Elins syrra Ida och hennes kompis Ylva till Borlänge och såg Tallest live. Efteråt kom han fram till oss, skakade hand med mig och sa förlåt och allt var chill. Jag kände mig verkligen som Fredrik Virtanen.


7.   
Seaside när jag och Maja pratade med Sober Inflows.

Demoband blev grejen år 2007. Särskilt Sober Inflows. Vi såg dem på Seaside, de gjorde asbra musik,vi fotade dem och pratade med dem efter deras gig, vi la upp bilderna på bilddagboken, de såg dem...och där tog det roliga slut och vi blev stämplade som fjortisstalkers.


8.   
När jag fick brev från Lasse W.

En tisdag i mars när man är hemma och förkyld kan bli SÅ mycket roligare om man får ett kort med posten där det står ''Till Fridah från Lars Winnerbäck 2007''.


9.   
När jag drack vatten som vakterna delade ut på Anttila på P&L.

Och vätskebrist på konserter kan endast bli roligt om man får dricka vatten ur en flaska som vakterna ger till halvt avsvimmade popare längst fram. Jag var en av dem.


10.
När jag gav de snygga Malmökillarna våra msn-adresser.

Under våra två dagar i Berlin stalkade Alex och jag två 88:or från Malmö. Av någon anledning blev det jag som sista kvällen fick knacka på deras dörr och säga ''hiiij, vi tycker att ni är jättesnygga och vi tänkte ge er våra msn, men alltså ni behöver inte lägga till oss så alltså det är bara om ni vill för ja, vi tyckte som sagt att ni var assnygga''.

Jag var jättestolt hela resten av kvällen. Och det får man faktiskt vara när man är fjorton år.